12. desember, 2024

Kinesiske bilmerker jukser seg rundt EUs straffetoll

EUs straffetoll på alle kinesiske elbiler er en realitet. Men bilmerkene fra kommunistdiktaturet har ingen intensjon om å gi seg ennå.

Kinesiske elbiler unngår EUs straffetoll ved å satse på nye strategier som allerede har begynt å vise seg effektive.

En av hovedmetodene som brukes av kinesiske bilprodusenter er å skifte fokus til plug-in hybrider. Disse bilene faller utenfor rammen av de nye tollsatsene som EU innførte i november.

EU har innført straffetoll på opptil 45,3 prosent på elbiler produsert i Kina. Dette rammer blant annet Volvo og Polestar, som produserer biler i Kina.

Merkene, som er en del av Geely-gruppen, står overfor en straffetoll på 18,8 prosent på toppen av den eksisterende tollsatsen på 10 prosent. For å omgå disse økonomiske byrdene har kinesiske bilprodusenter allerede justert produksjonen og eksporten.

Ifølge Reuters planlegger produsentene dels å flytte en stor del av produksjonen til Europa og dels å øke investeringene i plug-in hybridbiler.

LES OGSÅ: Skoda er nå et mer populært bilmerke enn Audi

Disse bilene er ennå ikke dekket av de nye straffesatsene, og markedet for dem forventes å vokse med 20 prosent i 2024.

– Økningen er drevet av at kinesiske produsenter går over til plug-in hybrider som en måte å omgå de nye EU-tollene på elbiler importert fra Kina, sier Murtuza Ali, analytiker i Counterpoint Research, til Reuters .

Selv om plug-in hybrider har potensial i Europa, er situasjonen i Danmark annerledes. Her har etterspørselen etter denne typen biler falt betydelig.

Markedsandelen for plug-in hybrider er redusert fra nesten 11 prosent til i overkant av 4 prosent. Denne utviklingen står i kontrast til Sverige, hvor interessen for hybridbiler ser ut til å øke.

Til tross for avtagende interesse for enkelte markeder, tredoblet Kina sin eksport av hybrider i løpet av tredje kvartal. Dette indikerer at produsentene målbevisst prøver å utvide sine markedsandeler i Europa ved å tilpasse seg det nye regelverket.

Kinesiske bilprodusenters overgang til hybrider viser hvordan de raskt reagerer på endrede handelsforhold og EUs forsøk på å beskytte sin bilindustri. Kineserne har allerede truet med å slå tilbake ved å legge toll på den dyreste av bilene som de europeiske merkene også selger i Kina.

Flere europeiske bilmerker kan imidlertid allerede merke seg hvordan det kinesiske markedet, som er verdens absolutt største, krymper under dem. Audi prøver for eksempel å redde virksomheten ved å lage et helt nytt bilmerke. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Flere EU-lande dropper statsstotten til elbiler

Bilister i stadig flere EU-land må nå betale det...

Fotobilen var hos Ingrid – nå blir hun bombardert med søppel

Ingrid Lorentzen sa ja da politiet spurte om de...

De aller fleste elbiler dør av en uventet feil

De aller fleste elbiler dør ikke fordi selve batteripakken...

Verdens dummeste sjåfør fikk kjæresten sin bil beslaglagt

Kanskje verdens dummeste sjåfør har blitt arrestert i Florida...

Tesla-eieren mente han fikk øyeskader av å parkere riktig

En Tesla-eier trodde han kunne omgå parkeringsavgifter ved å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Fotobilen var hos Ingrid – nå blir hun bombardert med søppel

Ingrid Lorentzen sa ja da politiet spurte om de kunne blinke sjåfører fra inngangen hennes. Nå blir hun bombardert med søppel. Ingrid Lorentzen sa...

For konkurs – alt på Saabs fabrikk er lagt ut for salg

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile, går selv konkurs. Så nå selges alle maskiner og inventar ved fabrikken i Trollhättan. Den siste resten...

Tyskland sier igjen nei til elbiler – salget faller

Tyskerne sier igjen nei takk til biler med vaiere. Sammenlignet med november i fjor har salget av både el- og hybridbiler gått ned. Elbilsalget...

Bilgiganten jukser igjen – tilbakekaller 604 000 biler

Ifølge det tyske svaret til det svenske transportverket har Audi igjen problemer med biler der det er tuklet med forurensningsutstyret. Nå blir 604.000 biler...

Biltilsynets feil rammer tusenvis av dansker

En inspeksjon av dokumenter innhentet av mediet Ingenioren avslører at tusenvis av danske sjåfører har blitt rammet av gjentatte feil hos Motortilsynet. Feil hos...

Formel 1-teamet sender i all hemmelighet griser for å erstatte Magnussen

Han kan stikke innom og si et «ordentlig» farvel, sier Alpine om lagets tidligere kor og Kevin Magnussens erstatter som fikk sparken for siste...

Sjåfør frikjent – cruisekontroll får skylden for dødsulykke

En kvinne er frifunnet for ansvar i en dødsulykke på svenske veier. Retten har valgt å skylde på elbilens cruisekontroll i stedet. En bilist...

Toyota Urban Cruiser er det japanske selskapets neste elbil

Etter den skandaleplagede bZ4x prøver japanerne en annen elbil. Toyota Urban Cruiser er navnet på den nyeste bilen i modellutvalget. Toyotas neste elbil heter...

Verksteder skal betale mekanikere 1 million i årslønn

Konkurransen om mekanikere er så hard for tiden at lønningene eksploderer. En bilforhandler i Norge lokker med en million kroner som lån. Lønnen for...

Tyskland krever at alle elbiler får nødhjelp nå

Under et besøk på Fords fabrikk i Köln denne uken krevde Tysklands forbundskansler Olaf Scholz at alle europeere yter nødhjelp til elbilen. Tysklands forbundskansler...

Bare 17 prosent vil forby forbrenningsmotoren

I en ny undersøkelse svarte kun 17 prosent av befolkningen at de gjerne skulle sett at forbrenningsmotoren ble forbudt i 2035, som EU har...

Tesla Cybercab må fjernstyres av mennesker

Tesla Cybercab er ikke så selvforsynt som bilmerket gir uttrykk for. Det er i hvert fall i første omgang folk til å fjernstyre bilene....