Kinesiske bilmerker jukser seg rundt EUs straffetoll

EUs straffetoll pรฅ alle kinesiske elbiler er en realitet. Men bilmerkene fra kommunistdiktaturet har ingen intensjon om รฅ gi seg ennรฅ.

Kinesiske elbiler unngรฅr EUs straffetoll ved รฅ satse pรฅ nye strategier som allerede har begynt รฅ vise seg effektive.

En av hovedmetodene som brukes av kinesiske bilprodusenter er รฅ skifte fokus til plug-in hybrider. Disse bilene faller utenfor rammen av de nye tollsatsene som EU innfรธrte i november.

EU har innfรธrt straffetoll pรฅ opptil 45,3 prosent pรฅ elbiler produsert i Kina. Dette rammer blant annet Volvo og Polestar, som produserer biler i Kina.

Merkene, som er en del av Geely-gruppen, stรฅr overfor en straffetoll pรฅ 18,8 prosent pรฅ toppen av den eksisterende tollsatsen pรฅ 10 prosent. For รฅ omgรฅ disse รธkonomiske byrdene har kinesiske bilprodusenter allerede justert produksjonen og eksporten.

Ifรธlge Reuters planlegger produsentene dels รฅ flytte en stor del av produksjonen til Europa og dels รฅ รธke investeringene i plug-in hybridbiler.

LES OGSร…: Skoda er nรฅ et mer populรฆrt bilmerke enn Audi

Disse bilene er ennรฅ ikke dekket av de nye straffesatsene, og markedet for dem forventes รฅ vokse med 20 prosent i 2024.

โ€“ ร˜kningen er drevet av at kinesiske produsenter gรฅr over til plug-in hybrider som en mรฅte รฅ omgรฅ de nye EU-tollene pรฅ elbiler importert fra Kina, sier Murtuza Ali, analytiker i Counterpoint Research, til Reuters .

Selv om plug-in hybrider har potensial i Europa, er situasjonen i Danmark annerledes. Her har etterspรธrselen etter denne typen biler falt betydelig.

Markedsandelen for plug-in hybrider er redusert fra nesten 11 prosent til i overkant av 4 prosent. Denne utviklingen stรฅr i kontrast til Sverige, hvor interessen for hybridbiler ser ut til รฅ รธke.

Til tross for avtagende interesse for enkelte markeder, tredoblet Kina sin eksport av hybrider i lรธpet av tredje kvartal. Dette indikerer at produsentene mรฅlbevisst prรธver รฅ utvide sine markedsandeler i Europa ved รฅ tilpasse seg det nye regelverket.

Kinesiske bilprodusenters overgang til hybrider viser hvordan de raskt reagerer pรฅ endrede handelsforhold og EUs forsรธk pรฅ รฅ beskytte sin bilindustri. Kineserne har allerede truet med รฅ slรฅ tilbake ved รฅ legge toll pรฅ den dyreste av bilene som de europeiske merkene ogsรฅ selger i Kina.

Flere europeiske bilmerker kan imidlertid allerede merke seg hvordan det kinesiske markedet, som er verdens absolutt stรธrste, krymper under dem. Audi prรธver for eksempel รฅ redde virksomheten ved รฅ lage et helt nytt bilmerke. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

Pรฅ mange mรฅter er det den store kalkulatoren som...

Det utenkelige har skjedd med Tesla โ€“ folk forsvinner

Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent....

Elbil kommer til Danmark โ€“ prisen faller med 218 000 kroner

Lucid Motors, som etter flere รฅrs forsinkelse nรฅ sikter...

Eksperter: Branntepper fรฅr elbiler til รฅ eksplodere

Bรฅde amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 รฅr

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...