25. april, 2025

Kinesiske bilmerker jukser seg rundt EUs straffetoll

EUs straffetoll på alle kinesiske elbiler er en realitet. Men bilmerkene fra kommunistdiktaturet har ingen intensjon om å gi seg ennå.

Kinesiske elbiler unngår EUs straffetoll ved å satse på nye strategier som allerede har begynt å vise seg effektive.

En av hovedmetodene som brukes av kinesiske bilprodusenter er å skifte fokus til plug-in hybrider. Disse bilene faller utenfor rammen av de nye tollsatsene som EU innførte i november.

EU har innført straffetoll på opptil 45,3 prosent på elbiler produsert i Kina. Dette rammer blant annet Volvo og Polestar, som produserer biler i Kina.

Merkene, som er en del av Geely-gruppen, står overfor en straffetoll på 18,8 prosent på toppen av den eksisterende tollsatsen på 10 prosent. For å omgå disse økonomiske byrdene har kinesiske bilprodusenter allerede justert produksjonen og eksporten.

Ifølge Reuters planlegger produsentene dels å flytte en stor del av produksjonen til Europa og dels å øke investeringene i plug-in hybridbiler.

LES OGSÅ: Skoda er nå et mer populært bilmerke enn Audi

Disse bilene er ennå ikke dekket av de nye straffesatsene, og markedet for dem forventes å vokse med 20 prosent i 2024.

– Økningen er drevet av at kinesiske produsenter går over til plug-in hybrider som en måte å omgå de nye EU-tollene på elbiler importert fra Kina, sier Murtuza Ali, analytiker i Counterpoint Research, til Reuters .

Selv om plug-in hybrider har potensial i Europa, er situasjonen i Danmark annerledes. Her har etterspørselen etter denne typen biler falt betydelig.

Markedsandelen for plug-in hybrider er redusert fra nesten 11 prosent til i overkant av 4 prosent. Denne utviklingen står i kontrast til Sverige, hvor interessen for hybridbiler ser ut til å øke.

Til tross for avtagende interesse for enkelte markeder, tredoblet Kina sin eksport av hybrider i løpet av tredje kvartal. Dette indikerer at produsentene målbevisst prøver å utvide sine markedsandeler i Europa ved å tilpasse seg det nye regelverket.

Kinesiske bilprodusenters overgang til hybrider viser hvordan de raskt reagerer på endrede handelsforhold og EUs forsøk på å beskytte sin bilindustri. Kineserne har allerede truet med å slå tilbake ved å legge toll på den dyreste av bilene som de europeiske merkene også selger i Kina.

Flere europeiske bilmerker kan imidlertid allerede merke seg hvordan det kinesiske markedet, som er verdens absolutt største, krymper under dem. Audi prøver for eksempel å redde virksomheten ved å lage et helt nytt bilmerke. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

EU kan slippe toll på disse bilene helt

EU og Kina i intense forhandlinger: Tariffer på kinesiske...

Hennessey F5 går fra 0 til 321 km/t på 10 sekunder

Den nye Hennessey Venom F5 Evolution kjører ikke fort....

Bilsjef: De fleste elbiler er verre dritt

Rivians RJ Scaringe mener at mangelen på billige elbiler...

Forby statstilskudd – elbiler stuper med 18 prosent

Mens det globale elbilsalget fortsetter å stige, stuper det...

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....