Salt. Verken kobolt, nikkel eller litium. Det er dette CATL har tenkt å lage batterier til elbiler av. Det kutter 70 prosent av prisen, sier kineserne.
Det kinesiske selskapet CATL har utviklet et nytt saltbatteri som potensielt kan revolusjonere prisen på elbiler.
I hvert fall hvis kineserne selv skal bli trodd.
Batteriet, som er basert på natriumioner, bruker ikke litium, kobolt eller nikkel, men bruker i stedet vanlige. Noe som burde gjøre selve batteripakken betydelig billigere å produsere.
CATL lanserte den første generasjonen av sitt natriumion-batteri for tre år siden og forventer å lansere andre generasjon i 2025.
Selv om de eksakte besparelsene ennå ikke er offentliggjort, spår BYD at saltbatterier i fremtiden vil være 70 prosent billigere å produsere enn de utbredte LFP-batteriene.
LES OGSÅ: Mazda revet på midten – 18-åring kunne gå fra ulykken
Dette er skrevet av Carnewschina .
En av hovedgrunnene til at saltbatterier ennå ikke er ekstremt billige, er det begrensede produksjonsvolumet. Bortsett fra den lavere prisen, har imidlertid saltbatterier også andre fordeler; blant annet en god ytelse ved lave temperaturer.
CATL sier at neste generasjons saltbatteri fungerer i temperaturer ned til minus 40 grader.
Energitettheten til det nye batteriet er ennå ikke avslørt. Til sammenligning hadde CATLs første generasjon saltbatterier en energitetthet på 160 Wh/kg.
Ifølge Carnewschina forventes masseproduksjonen av det nye saltbatteriet ikke å starte før i 2027, selv om det vil bli lansert allerede neste år.
Nøyaktig hvor mye kostnaden vil synke sammenlignet med de mer vanlige batteriene er fortsatt ikke avslørt, men BYD har sagt at de tror at saltbatteriene i fremtiden vil være 70 prosent billigere å produsere enn LFP-batterier.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!