Kinesiske bilmerker melker europeiske bilister for mye mer penger enn kundene på hjemmemarkedet pleier ut, viser nye tall.
Noen kinesiske bilmerker øker prisen med opptil 174 prosent når de tar med seg bilene sine til Europa. I hvert fall hvis man sammenligner med hva de samme bilene koster i Kina.
Dette skriver nyhetsbyrået Reuters .
Som et eksempel tar Reuters en titt på BYD Atto 3, som i enkelte markeder er 174 prosent dyrere enn hjemme i Kina.
For Dolphin-modellen er prisforskjellen enda villere. Enkelte europeere blir bedt om å betale så mye som 178 prosent mer for den samme bilen som kineserne kan få. Dette er for eksempel tilfelle i Tyskland.
LES OGSÅ: Kina-merket kaller salg i Danmark for et blått stempel
Kineserne hever ikke bare prisen fordi frakt- og utviklingskostnader må legges på når biler skal fraktes til og tilpasses det europeiske markedet.
Ifølge Reuters hever de kinesiske bilmerkene prisen fordi det er mulig for dem. Kineserne har lykkes med å effektivisere store deler av produksjonen.
Deler som flere av de europeiske konkurrentene ennå ikke har grep om. For eksempel produksjon av batterier og utvinning av råvarer.
De enorme prisforskjellene bør ikke bare skape bekymring blant bilistene. Den europeiske bilindustrien bør også merke seg prisene.
For med så stor forskjell vil det trolig bety at de kinesiske bilmerkene uten problemer vil kunne møte EUs varslede straffetoll. Selv om tollavgiften får tilbakevirkende kraft. Les mer om det her .
Kineserne er imidlertid ikke de eneste som justerer prisene på elbiler avhengig av markedene. Likevel har Enhedslisten nylig fremmet et forslag som vil tvinge danskene til å støtte elbiler enda mer enn tilfellet er i dag.Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!