Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi begynte å bygge elbiler i 2024. Og nå mener den den er klar til å flytte inn i Europa og dermed Danmark.
Xiaomi planlegger å utvide virksomheten med salg av biler til og i Danmark. Det kinesiske selskapet, som tidligere primært produserte mobiltelefoner, går nå inn på bilmarkedet.
Xiaomi viste nylig frem sin nye bilmodell, SU7 Ultra, som har skapt oppsikt, spesielt fordi kineserne har blitt sterkt kritisert for juks. Les mer om det her .
For tre år siden annonserte Xiaomi at de ville bygge elbiler. Mange – både konkurrenter og analytikere – var skeptiske til selskapet. Siden den gang har det vist seg at den første modellen SU7 er langt fra feilfri.
Kundene klager på alt fra defekte bremser til biler som forhandlere gir opp å reparere. Omvendt er Xiaomi SU7 langt billigere enn konkurrenter som Porsche Taycan.
«Bilmerkets» administrerende direktør, William Lu, sier at det først handler om å bygge en sterk base i Kina, fordi de ønsker å ekspandere til resten av verden.
Xiaomi kan være i Danmark med biler allerede i 2027
– Planen vår er å skape en sterk base i det kinesiske markedet for så å utvide til resten av verden.
Xiaomi lanserte sin første bil, SU7, i fjor. Og allerede i april hevdet de å ha 70.000 forhåndsbestillinger.
Bilen er en sedan med en pris på rundt 300.000 kroner. Selskapet planlegger nå å utvide sin tilstedeværelse globalt.
– Mye har endret seg på den korte tiden vi har vært i bilbransjen. Jeg tror det er på tide at vi tar neste steg, sier William Lu.
Dette er rapportert av CNBC .
Xiaomi planlegger å starte globalt salg av sine bilmodeller i 2027. Forberedelsene til dette er i gang. William Lu reiser rundt i Europa for å knytte kontakter og forberede lanseringen.
– Jeg tror vi er klare for å bli en global aktør om to år, sier han.
Xiaomi har allerede begynt å vise frem SU7 utenfor Kina. Et utstillingslokale er etablert i Warszawa, Polen. Det skal tiltrekke potensielle kunder.
Selskapet bruker sin erfaring fra produksjon av forbrukerelektronikk i utviklingen av bilene. Målet er å etablere seg som en betydelig aktør i det globale bilmarkedet. Om det lar seg gjøre er et annet spørsmål.