Kjent bilmerke kan gjenopplives 16 år etter nedleggelse

Det har nå gått 16 år siden General Motors trakk Pontiac tilbake fra markedet. Men nå har gruppen forsøkt å beskytte navnet igjen. I hvert fall på hjulkapsler og andre «varer»

General Motors sikrer Pontiac-navnet med et nytt varemerke. Dette gjelder imidlertid bare tilbehør som hjulkapsler, ikke en lenge etterlengtet tilbakekomst av de kjente bilene.

General Motors har fornyet varemerket for Pontiac. Nyheten har skapt oppstyr blant bilentusiaster. Mange håpet på et comeback for det kjente bilmerket.

Det nye varemerket dekker imidlertid først og fremst tilbehør. Dette gjelder for eksempel hjulkapsler og nummerskiltrammer. En ny Pontiac-modell er ikke på vei med det første.

Det betyr at drømmen om en ny Pontiac Trans Am må vente. Entusiaster må væpne seg med ekstra tålmodighet. Tilsynelatende har General Motors andre planer for det velkjente navnet.

Varemerkesøknaden ble oppdaget gjennom en offentlig registrering i USA. Den spesifiserer produkter som «hjulkapsler for motorvogner; horn for motorvogner; bilskiltrammer; nye bilskiltrammer».

Dette indikerer tydelig at General Motors ikke ønsker å gjenopplive Pontiac som bilprodusent for øyeblikket. De ønsker heller å hindre at andre utnytter navnet kommersielt.

Pontiac er fortsatt ikke glemt

GM har lovlig opprettholdt Pontiac-varemerket siden 2005. Den nye søknaden fremstår derfor mer som en administrativ oppdatering. Det er neppe en gjenfødelse av bilmerket.

Men hvorfor denne oppdateringen nå? Svaret er sannsynligvis ganske enkelt. Pontiac kan være forbi sin beste alder som en aktiv bilprodusent.

Pontiac-navnet lever imidlertid sterkt videre. Den kan sees på utallige biler, på garasjevegger og i mange bruktbilannonser. Nostalgien er stor. Spesielt i hjemlandet USA.

Folk kjøper fortsatt varer med Pontiac-logoen. De kjøper også tilbehør som hyller merkets arv.

Pontiac var et av flere etablerte merker som GM måtte legge ned. Dette skjedde i kjølvannet av den store finanskrisen rundt 2008, da konsernet selv gikk konkurs.

Faktisk eksisterer GM i dag bare fordi den amerikanske regjeringen den gang støttet en rekonstruksjon av hele virksomheten.

Ekspertmeninger og spekulasjoner om Pontiacs fremtid

Andre merker som Saturn og Hummer forsvant mer eller mindre. Hummer har imidlertid blitt gjenopplivet som en del av en serie elbiler. Pontiac, derimot, har beholdt en spesiell plass. Nemlig på kirkegården til døde bilmerker.

Omvendt lever merket videre i den kollektive bevisstheten til mange bilentusiaster. Det er fortsatt en solid og stabil base av fans. De har ikke glemt biler som Firebird og Fiero.

Selv den eldgamle Facebook-siden «Bring Back Pontiac» eksisterer fortsatt.

Bob Lutz er en tidligere produktsjef hos General Motors. Han er kjent for å aldri holde tilbake med en kontroversiell holdning. Han har klare meninger om Pontiac.

I fjor fortalte Bob Lutz til mediehuset Motor1. Han sa at han anså Pontiacs død som «nær en tragedie».

Selv Lutz kastet seg ut i å forklare hvorfor Saab, som GM eide, måtte dø. Les mer om det her .

Nettforum og diverse YouTube-kanaler fortsetter å summe av spekulasjoner. Noen spekulerer i at GM kanskje vil gjenopplive Pontiac-navnet. Det kan skje som et undermerke for elbiler.

Den kan posisjoneres som et slags Tesla-bekjempende alter ego for Chevrolet. Imidlertid mangler den ideen, som de fleste bilrelaterte konspirasjonsteorier, konkret støtte fra GM.

Det forblir ren spekulasjon inntil noen hos GM omsider presenterer en prototype. Inntil da er det ingenting konkret.

Så nei, den nye varemerkeregistreringen betyr ikke at en ny Trans Am er på vei. Det betyr snarere at GMs juridiske avdeling har sørget for å holde merkets arv trygg.

Entusiaster kan drømme alt de vil. Men med mindre General Motors offisielt kunngjør noe annet, vil Pontiac forbli nøyaktig der den har vært siden produksjonen opphørte i 2009.

Nemlig som suvenir på T-skjorter, som modellbiler i samlinger og som en kjent logo på frontrutene til tusenvis av bilklubber. Navnet lever videre, men ikke på nye biler fra GM.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

To menn dømt for å ha drept hunder i varm bil

To svenske jegere lot jakthundene sine stå igjen i...

Kinesisk bilmerke legger ned virksomhet i Danmark

Hos Polestar i København har plassen blitt for begrenset....

AI-forsterket innholdsoptimalisering: Hvordan bloggere vil øke trafikken sin i 2025

Verden har lenge sett misunnelig på bloggere og deres...

Nå kollapser også salget av elbiler i Australia.

Salget av elbiler i Australia har falt til det...

Avskjediget Formel 1-sjef vil opprette nytt team med bilmerke

Tidligere Aston Martin- og Renault-sjef Otmar Szafnauer sier han...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Quiz: Kan du bestå verdens enkleste kjøreprøve?

Mens danskene svetter over parallellparkering, krever Egypt bare 12 meters avstand for førerkort. Se hvorfor førerprøven din var unødvendig vanskelig. Veien til førerkort i...

Nederland forbyr diesel- og bensinbiler og motorsykler

I Nederland strammer flere byer grepet om kjøretøy med forbrenningsmotorer. Motorsykler går også i denne fellen. Det har blitt og blir stadig vanskeligere å...

Kinesiske bilmerker anklaget for å forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere salgstallene for å få dem til å se mye bedre ut enn de egentlig er....

Elbil må lades 12 ganger for å kjøre 1000 kilometer

Den nye Citroën e-C3 imponerer ikke nordmannen Bjorn Nyland, som måtte lade elbilen 12 ganger bare for å kjøre 1.000 kilometer. Den nye Citroën...

Volkswagens mestselgende produkt er et ferdigmåltid

Volkswagen selger biler, men i virkeligheten er karriretten deres langt mer populær. Nå er polsen, som selger mer enn 8 millioner stykker per år,...

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er stanset ved Volvos fabrikk i South Carolina, USA. En viktig komponent fra en underleverandør mangler....

Bilgiganten får ny sjef – blør 870 millioner kroner

Informasjonsgiganten Stellantis har fått ny administrerende direktør. Det er Antonio Filosa som nå skal ha ansvaret for konsernets totalt 14 bilmerker. Filosa ledet tidligere...

Danmarks største messe for elbiler? Du finner den i Odense

Bilmessen i Odense er Danmarks største messe for elbiler, superbiler og mye mer – og den kommer sterkt tilbake med alt fra prøvekjøringer til...

Bilgiganten skal bruke 6 milliarder på nye V8-motorer

General Motors vil bruke 6 milliarder dollar på utvikling av sjettegenerasjons V8-motorer til Chevrolet Silverado og GMC Sierra til tross for tidligere utfordringer med...

BYD saksøkt for slavehandel – 31 ansatte delte ett toalett

Kinesiske BYD er saksøkt for menneskehandel og dårlige arbeidsforhold ved en ny fabrikk i Brasil. Aktoratet krever en halv milliard kroner. Sjokkerende anklager om...

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner for et tilhengerfeste til Range Roveren sin. Men selve løsningen har spart ham for en...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke kjøpe Tesla på grunn av Elon Musks politiske handlinger, selv om Tesla Model Y fortsatt...