Det har nå gått 16 år siden General Motors trakk Pontiac tilbake fra markedet. Men nå har gruppen forsøkt å beskytte navnet igjen. I hvert fall på hjulkapsler og andre «varer»
General Motors sikrer Pontiac-navnet med et nytt varemerke. Dette gjelder imidlertid bare tilbehør som hjulkapsler, ikke en lenge etterlengtet tilbakekomst av de kjente bilene.
General Motors har fornyet varemerket for Pontiac. Nyheten har skapt oppstyr blant bilentusiaster. Mange håpet på et comeback for det kjente bilmerket.
Det nye varemerket dekker imidlertid først og fremst tilbehør. Dette gjelder for eksempel hjulkapsler og nummerskiltrammer. En ny Pontiac-modell er ikke på vei med det første.
Det betyr at drømmen om en ny Pontiac Trans Am må vente. Entusiaster må væpne seg med ekstra tålmodighet. Tilsynelatende har General Motors andre planer for det velkjente navnet.
Varemerkesøknaden ble oppdaget gjennom en offentlig registrering i USA. Den spesifiserer produkter som «hjulkapsler for motorvogner; horn for motorvogner; bilskiltrammer; nye bilskiltrammer».
Dette indikerer tydelig at General Motors ikke ønsker å gjenopplive Pontiac som bilprodusent for øyeblikket. De ønsker heller å hindre at andre utnytter navnet kommersielt.
Pontiac er fortsatt ikke glemt
GM har lovlig opprettholdt Pontiac-varemerket siden 2005. Den nye søknaden fremstår derfor mer som en administrativ oppdatering. Det er neppe en gjenfødelse av bilmerket.
Men hvorfor denne oppdateringen nå? Svaret er sannsynligvis ganske enkelt. Pontiac kan være forbi sin beste alder som en aktiv bilprodusent.
Pontiac-navnet lever imidlertid sterkt videre. Den kan sees på utallige biler, på garasjevegger og i mange bruktbilannonser. Nostalgien er stor. Spesielt i hjemlandet USA.
Folk kjøper fortsatt varer med Pontiac-logoen. De kjøper også tilbehør som hyller merkets arv.
Pontiac var et av flere etablerte merker som GM måtte legge ned. Dette skjedde i kjølvannet av den store finanskrisen rundt 2008, da konsernet selv gikk konkurs.
Faktisk eksisterer GM i dag bare fordi den amerikanske regjeringen den gang støttet en rekonstruksjon av hele virksomheten.
Ekspertmeninger og spekulasjoner om Pontiacs fremtid
Andre merker som Saturn og Hummer forsvant mer eller mindre. Hummer har imidlertid blitt gjenopplivet som en del av en serie elbiler. Pontiac, derimot, har beholdt en spesiell plass. Nemlig på kirkegården til døde bilmerker.
Omvendt lever merket videre i den kollektive bevisstheten til mange bilentusiaster. Det er fortsatt en solid og stabil base av fans. De har ikke glemt biler som Firebird og Fiero.
Selv den eldgamle Facebook-siden «Bring Back Pontiac» eksisterer fortsatt.
Bob Lutz er en tidligere produktsjef hos General Motors. Han er kjent for å aldri holde tilbake med en kontroversiell holdning. Han har klare meninger om Pontiac.
I fjor fortalte Bob Lutz til mediehuset Motor1. Han sa at han anså Pontiacs død som «nær en tragedie».
Selv Lutz kastet seg ut i å forklare hvorfor Saab, som GM eide, måtte dø. Les mer om det her .
Nettforum og diverse YouTube-kanaler fortsetter å summe av spekulasjoner. Noen spekulerer i at GM kanskje vil gjenopplive Pontiac-navnet. Det kan skje som et undermerke for elbiler.
Den kan posisjoneres som et slags Tesla-bekjempende alter ego for Chevrolet. Imidlertid mangler den ideen, som de fleste bilrelaterte konspirasjonsteorier, konkret støtte fra GM.
Det forblir ren spekulasjon inntil noen hos GM omsider presenterer en prototype. Inntil da er det ingenting konkret.
Så nei, den nye varemerkeregistreringen betyr ikke at en ny Trans Am er på vei. Det betyr snarere at GMs juridiske avdeling har sørget for å holde merkets arv trygg.
Entusiaster kan drømme alt de vil. Men med mindre General Motors offisielt kunngjør noe annet, vil Pontiac forbli nøyaktig der den har vært siden produksjonen opphørte i 2009.
Nemlig som suvenir på T-skjorter, som modellbiler i samlinger og som en kjent logo på frontrutene til tusenvis av bilklubber. Navnet lever videre, men ikke på nye biler fra GM.