Christian von Koenigsegg kaller det «total galskap» at andre bilmerker ikke ser i samme retning som ham. Altså i stedet for elbilen.
Det var ikke mer enn noen få år siden at Koenigsegg lanserte ideen om en elbil med 2000 hestekrefter eller mer. Men nå er planene for elbilen kansellert.
Svenskene hevder å ha funnet noe enda bedre. Dette sier merkevarens grunnlegger Christian von Koenigsegg til Carup i et intervju.
Hvis von Koenigsegg hadde blitt spurt for 7-8 år siden, ville han ha insistert på at elbilen var det rette. Så sikker på at han er langt unna i dag. Det er rett og slett ikke nok kunder til en elektrisk hyperbil.
Mate Rimac, som grunnla kroatiske Rimac og i dag eier Bugatti, ser ut til å ha kommet til samme konklusjon. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Stukk i bensinprisen får dansker til å stå i kø
Tilbake i Ängelholm, hvor Koenigsegg holder til, er imidlertid direktøren langt fra å være imot elbiler. Selv eier og kjører han en Tesla Model S Plaid.
Men fra svenskenes side er det bare noe som er enda smartere. Og i det hele tatt mener Christian von Koenigsegg at det er sprøtt at andre bilmerker ikke ser mer i samme retning – nemlig mot syntetisk drivstoff og biodiesel/bensin.
– Det er total galskap at de store bilprodusentene ikke ser mer på de løsningene. Det er ikke nok fornybart drivstoff til at alle kan kjøre på det hele tiden.
– Men kjører du mesteparten av drivstoffet på strøm, trenger du ikke mye E85 eller HVO100. En plug-in hybrid som går på HVO100 når den ikke går på strøm er det aller beste for klimaet, sier Koenigsegg til media.
Utviklingen som Christian von Koenigsegg etterlyser, kan imidlertid komme til ham svært raskt. Den gjenvalgte presidenten i EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, har uansett snudd 180 grader når det gjelder forbudet mot forbrenningsmotoren. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her