Den mest spennende tresylindrede motoren på veldig lenge er lagt på is. Ifølge Koenigsegg har det lykkes å overbevise de aller fleste førere om at de bør velge en V8.
Koenigsegg bygger uansett ikke et eneste eksemplar av fireseteren Gemera med tresylindret motor.
Ellers var det planen. Men ifølge Christian von Koenigsegg var det rett og slett for få kunder som ønsket å kjøpe en slik bil.
Dette sier bilmerkets grunnlegger i et intervju med Top Gear Magazine Podcast .
– Det var så få som ville ha den tresylindrede at vi klarte å overbevise nesten alle til å kjøpe V8, sier Christian von Koenigsegg.
LES OGSÅ: Russland havnet i kryssilden – Zelensky har ikke kjøpt en Bugatti
Det betyr imidlertid ikke at den tresylindrede motoren er helt nedgravd. For det kan være at den gjør comeback i en annen bil. Svenskene har ikke skrotet tanken.
– Motoren er fortsatt interessant og vi jobber med det. I fremtiden kan vi kanskje lansere den i Gemera på en eller annen måte.
Ikke alle Gemera-kunder er like plaget av tanken på at de tross alt ikke kan få en tresylindret bil.
En kunde i Sverige krever 16 millioner svenske kroner i erstatning fra bilforhandleren som han inngikk en bindende, skriftlig avtale med. Bilforhandleren vil imidlertid ikke betale noen erstatning under noen omstendigheter, sier en advokat. Les mer om det her.
Mens Koenigsegg for tiden trekker ut støpselet for 3-sylindret teknologi, er det omvendt en stor suksess for Toyota. Eller det vil si for ettermarkedet.
I Australia har en tuner kommet frem til at den lille 3-sylindrede GR Yaris kan klare seg godt med 1000 hestekrefter. Fabrikken tror ikke det trengs mer enn 260 hestekrefter. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!