15. april, 2025

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes tettere til Kina.

Bilmarkedet er turbulent. Det merker den britiske sportsbilprodusenten Lotus. Nye tariffer fra USA og mindre interesse for sportsbiler legger press på selskapet.

Lotus er nå tvunget til å kutte ned og planlegger å eliminere opptil 270 stillinger. Dette gjøres i tettere samarbeid med den kinesiske eieren Geely.

Kuttene vil påvirke Lotus' britiske anlegg. Den historiske fabrikken i Hethel, Norfolk, er spesielt berørt.

Det var her Colin Chapman grunnla Lotus. Fabrikken har bygget sportsbiler siden 1960-tallet. De britiske røttene blir imidlertid svakere.

En Lotus-talsmann bekreftet kuttene, ifølge BBC .

"Den foreslåtte restruktureringen er avgjørende for at vi skal være konkurransedyktige i dagens marked."

Lotus peker på et volatilt marked. Amerikanske tollsatser og endret forbrukerinteresse for sportsbiler nevnes som årsaker til permitteringsvarslene.

Lotus styrker partnerskapet med Geely

Lotus vil nå jobbe tettere med Geely. Geely er Lotus største eier og teknologipartner.

Planen er å dele flere ressurser. Dette gjelder teknologi, utvikling og produksjon mellom de to selskapene.

Talsmannen sa: "Selskapet planlegger å øke synergiene innenfor det bredere Lotus-merket og med sin største aksjonær og teknologipartner, Geely Holding Group."

– Dette vil innebære økt ressursutveksling og mer samarbeid innen teknologi, ingeniørfag og drift, forklarer talspersonen. Håpet er å senke kostnadene og øke effektiviteten betydelig.

Dette er ikke første gang Lotus har kutt. Nesten hundre arbeidsplasser forsvant i november i fjor. Det ble også kutt året før det igjen.

Fremtiden er elektrisk for Lotus

Samtidig fortsetter Lotus sin transformasjon. Merket beveger seg mot full elektrisk drift i fremtiden.

Lotus har investert store summer i fabrikkene. Beløpet tilsvarer cirka fem milliarder danske kroner.

Produksjonen inkluderer nå begge elektriske SUV-er. Det tradisjonelle merket lager også fortsatt elektriske sportsbiler.

Lotus ble grunnlagt på begynnelsen av 1950-tallet. Ingeniør Colin Chapman sto bak det ikoniske selskapet.

Merket ble raskt kjent i motorsportens verden. Men selv kjente merkevarer er sårbare når markedet endrer seg raskt og arbeidsplasser trues.

Den store transformasjonen hos Lotus er spennende å følge. Merkets satsing på elbiler, som den store Eletre, har det visstnok tøft. Visste du at den siste Lotus Elise eies av kvinnen som ga navnet til bilen? Les mer om det her .

Latest

Don't miss

BBS overlever konkursen for 5. gang – blir tysk igjen

Det tyrkiske holdingselskapet ISH Group kunne ikke redde BBS...

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for...

Ford patenterer manuell girkasse for elbiler

Det er bare en idé. Eller rettere sagt, et...

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser...

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump vurderer å droppe 25% toll på alle biler

Donald Trump vurderer å utsette de kontroversielle biltollene for å gi bilprodusenter som General Motors, Ford og Stellantis tid til å flytte produksjonen tilbake...

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000...

Et annet bilmerke forbyr all eksport til USA

Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA. Men når det er tomt, forventes prisene å stige. Japanerne har stoppet all eksport til...

Michael Schumacher har skrevet under

Med hjelp fra sin kone har Formel 1-legenden Michael Schumacher satt signaturen sin på en unik hjelm for å samle inn penger til «Race...

Tesla måtte betale for feil på 100 000 biler

Direktøren for det hele, Elon Musk, har allerede sagt at det blir dyrt når Tesla skal betale for nye datamaskiner for 100.000 biler. Men...

Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som ble sparket i desember i fjor, betaler tilbake 175 millioner kroner av lønnen. Misfornøyde aksjonærer...

Tysk bilmerke konkurs etter 42 år – ansatte truet

11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske bilmerket Isdera AG, som ble solgt til en kinesisk investor i 2016, seg konkurs ved...

McMurtry Spéirling henger i luften i 0 km/t

McMurtry Spéirling kan henge i lufta. Selv om den ikke beveger seg. Så mye downforce plager den gale bilen. Elbilen McMurtry Spéirling bruker en...

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for tiden tilbakekaller med alvorlige bremsefeil, kjører rundt i Danmark. Nå skal bilene på verksted. Rundt...

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...