Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner pรฅ grunn av markedspress, derfor vil merkevaren ogsรฅ knyttes tettere til Kina.
Bilmarkedet er turbulent. Det merker den britiske sportsbilprodusenten Lotus. Nye tariffer fra USA og mindre interesse for sportsbiler legger press pรฅ selskapet.
Lotus er nรฅ tvunget til รฅ kutte ned og planlegger รฅ eliminere opptil 270 stillinger. Dette gjรธres i tettere samarbeid med den kinesiske eieren Geely.
Kuttene vil pรฅvirke Lotus' britiske anlegg. Den historiske fabrikken i Hethel, Norfolk, er spesielt berรธrt.
Det var her Colin Chapman grunnla Lotus. Fabrikken har bygget sportsbiler siden 1960-tallet. De britiske rรธttene blir imidlertid svakere.
En Lotus-talsmann bekreftet kuttene, ifรธlge BBC .
"Den foreslรฅtte restruktureringen er avgjรธrende for at vi skal vรฆre konkurransedyktige i dagens marked."
Lotus peker pรฅ et volatilt marked. Amerikanske tollsatser og endret forbrukerinteresse for sportsbiler nevnes som รฅrsaker til permitteringsvarslene.
Lotus styrker partnerskapet med Geely
Lotus vil nรฅ jobbe tettere med Geely. Geely er Lotus stรธrste eier og teknologipartner.
Planen er รฅ dele flere ressurser. Dette gjelder teknologi, utvikling og produksjon mellom de to selskapene.
Talsmannen sa: "Selskapet planlegger รฅ รธke synergiene innenfor det bredere Lotus-merket og med sin stรธrste aksjonรฆr og teknologipartner, Geely Holding Group."
โ Dette vil innebรฆre รธkt ressursutveksling og mer samarbeid innen teknologi, ingeniรธrfag og drift, forklarer talspersonen. Hรฅpet er รฅ senke kostnadene og รธke effektiviteten betydelig.
Dette er ikke fรธrste gang Lotus har kutt. Nesten hundre arbeidsplasser forsvant i november i fjor. Det ble ogsรฅ kutt รฅret fรธr det igjen.
Fremtiden er elektrisk for Lotus
Samtidig fortsetter Lotus sin transformasjon. Merket beveger seg mot full elektrisk drift i fremtiden.
Lotus har investert store summer i fabrikkene. Belรธpet tilsvarer cirka fem milliarder danske kroner.
Produksjonen inkluderer nรฅ begge elektriske SUV-er. Det tradisjonelle merket lager ogsรฅ fortsatt elektriske sportsbiler.
Lotus ble grunnlagt pรฅ begynnelsen av 1950-tallet. Ingeniรธr Colin Chapman sto bak det ikoniske selskapet.
Merket ble raskt kjent i motorsportens verden. Men selv kjente merkevarer er sรฅrbare nรฅr markedet endrer seg raskt og arbeidsplasser trues.
Den store transformasjonen hos Lotus er spennende รฅ fรธlge. Merkets satsing pรฅ elbiler, som den store Eletre, har det visstnok tรธft. Visste du at den siste Lotus Elise eies av kvinnen som ga navnet til bilen? Les mer om det her .