Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes tettere til Kina.
Bilmarkedet er turbulent. Det merker den britiske sportsbilprodusenten Lotus. Nye tariffer fra USA og mindre interesse for sportsbiler legger press på selskapet.
Lotus er nå tvunget til å kutte ned og planlegger å eliminere opptil 270 stillinger. Dette gjøres i tettere samarbeid med den kinesiske eieren Geely.
Kuttene vil påvirke Lotus' britiske anlegg. Den historiske fabrikken i Hethel, Norfolk, er spesielt berørt.
Det var her Colin Chapman grunnla Lotus. Fabrikken har bygget sportsbiler siden 1960-tallet. De britiske røttene blir imidlertid svakere.
En Lotus-talsmann bekreftet kuttene, ifølge BBC .
"Den foreslåtte restruktureringen er avgjørende for at vi skal være konkurransedyktige i dagens marked."
Lotus peker på et volatilt marked. Amerikanske tollsatser og endret forbrukerinteresse for sportsbiler nevnes som årsaker til permitteringsvarslene.
Lotus styrker partnerskapet med Geely
Lotus vil nå jobbe tettere med Geely. Geely er Lotus største eier og teknologipartner.
Planen er å dele flere ressurser. Dette gjelder teknologi, utvikling og produksjon mellom de to selskapene.
Talsmannen sa: "Selskapet planlegger å øke synergiene innenfor det bredere Lotus-merket og med sin største aksjonær og teknologipartner, Geely Holding Group."
– Dette vil innebære økt ressursutveksling og mer samarbeid innen teknologi, ingeniørfag og drift, forklarer talspersonen. Håpet er å senke kostnadene og øke effektiviteten betydelig.
Dette er ikke første gang Lotus har kutt. Nesten hundre arbeidsplasser forsvant i november i fjor. Det ble også kutt året før det igjen.
Fremtiden er elektrisk for Lotus
Samtidig fortsetter Lotus sin transformasjon. Merket beveger seg mot full elektrisk drift i fremtiden.
Lotus har investert store summer i fabrikkene. Beløpet tilsvarer cirka fem milliarder danske kroner.
Produksjonen inkluderer nå begge elektriske SUV-er. Det tradisjonelle merket lager også fortsatt elektriske sportsbiler.
Lotus ble grunnlagt på begynnelsen av 1950-tallet. Ingeniør Colin Chapman sto bak det ikoniske selskapet.
Merket ble raskt kjent i motorsportens verden. Men selv kjente merkevarer er sårbare når markedet endrer seg raskt og arbeidsplasser trues.
Den store transformasjonen hos Lotus er spennende å følge. Merkets satsing på elbiler, som den store Eletre, har det visstnok tøft. Visste du at den siste Lotus Elise eies av kvinnen som ga navnet til bilen? Les mer om det her .