Lucid Motors har problemer med å selge biler, til tross for milliardstøtte fra Saudi-Arabia. Nå sier direktøren at merket heller vil være en underleverandør.
Det er vanskelig å selge biler for tiden. Og enda vanskeligere hvis det må gjøres med bare en rimelig fortjeneste.
Nå sier også amerikanske Lucid Motors at de heller vil bli ansett som «en underleverandør som bygger biler på sidelinjen».
Det opplyser merkevarens direktør Peter Rawlinson i et intervju med InsideEVs .
I intervjuet gjør Peter Rawlinson det klart at han kun ser på bilene som en svært liten del av Lucids lønnsomme fremtid.
Ifølge direktøren må bilmerket utvikle seg fra å lage biler til å ofte levere både maskinvare og programvare til andre. Det er mange grunner til det. Men en av dem er at den vil fremtidssikre Lucid. I hvert fall hvis du spør ledelsen.
– Jeg skulle ønske at fordelingen ble 20-80. Altså 20 prosent biler og 80 prosent lisensavtaler. Min visjon for Lucid er litt som Intel i datamaskinens verden.
– I likhet med å ha en Intel-prosessor i den bærbare datamaskinen, bør det være noe Lucid i en Honda eller Toyota, sier Peter Rawlinson.
Akkurat nå er imidlertid regissørens visjon langt fra å være virkelighet. Tvert imot, pengene bare renner ut av kassen. Lucid, som skal ha vært i Danmark for flere år siden, har foreløpig kun bosatt seg i Norge. Altså når det gjelder de nordiske markedene.
Og lenger nord lever merket til og med en ganske rolig tilværelse på landet, som ellers er så gale etter elbiler at denne typen biler utgjør nesten 90 prosent av nybilsalget.
Det blir ikke bedre enn at Lucid tapte hele 4,7 milliarder kroner på bare 3 måneder i fjor. Les mer om det her .
Det amerikanske bilmerket kan imidlertid skilte med at bl.a. har skapt verdens raskeste politibil. Den ble levert til politiet i California.
Her skal Lucid Air, som i sin villeste trim har over 1200 hestekrefter, patruljere statens over 4000 kilometer med motorvei.