En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en løgn. Det har nå kostet virksomheten 90000 danske kroner fordi saken har endt i en klagenemnd, og bilens eier er funnet skyldig.
En handel med en Lamborghini Huracan endte uvanlig i den svenske klagenemnda, Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Uenigheten mellom kjøper og bilforhandler stammet fra et løfte om gratis service. Dette, sier kjøperen, var avgjørende for at bilen i det hele tatt byttet eier.
Og nå er saken avgjort i kjøperens favør i det svenske rettssystemet.
Den aktuelle Lamborghini Huracan var til salgs på den svenske Blocket. I annonsen sto det tydelig at bilen kom med 3 års gratis service. Bilen, som ble registrert første gang i november 2020, ble solgt i mai i fjor.
Dette er skrevet av Motormagasinet.se .
Men da eieren ville bestille service på Huracanen sin etter noen måneder, begynte taket å skape problemer.
Han ble henvist til et Lamborghini-verksted i Stockholm, men det var ingen omtale av noen form for gratis service.
Kunden kontaktet deretter bilforhandleren igjen. Beskjeden var at den gratis tjenesten kun var gyldig de tre første årene av bilens levetid. Ifølge forhandleren var den perioden utløpt.
Bileieren opprettholdt imidlertid kravet sitt, med henvisning til annonsetekstens avgjørende innflytelse på kjøpet.
Så hvis han ikke kunne få den gratis tjenesten, ville han bli kompensert for pengene som en tjeneste koster.
Tvist om annonsering og avtaleinngåelse
Bilforhandleren avviste først kravet. De tilbød seg imidlertid å dekke deler av den første servicen.
I sitt svar til ARN skrev forhandleren at bilisten hadde blitt informert om at serviceavtalen var utløpt.
De skrev også at det ikke var noen omtale av service i kjøpsavtalen. Forhandleren stilte også spørsmål ved om annonsen faktisk refererte til den spesifikke bilen.
Klagenemnda var imidlertid ikke enig i forhandlerens tolkning. ARN fant det bevist at annonsen utvetydig refererte til Lamborghinien som ble solgt.
Det var tydelig ut fra annonseteksten at tre år med gratis tjeneste var en del av avtalen.
Siden bilen ikke ble levert i samsvar med opplysningene, vurderte styret at dette var en feil. En feil som forhandleren nå må akseptere.
Anbefalingen fra ARN krevde derfor at bilfirmaet skulle betale kompensasjon til kunden sin. Kompensasjonen skulle dekke hele beløpet kunden hadde krevd for manglende service.
Noe som utgjør 138370 svenske kroner, tilsvarende omtrent 95475 danske kroner.
Tvisten fremhever viktigheten av klar og utvetydig kommunikasjon fra bilforhandlere, spesielt når det gjelder dyre sportsbiler som en Lamborghini Huracan.
Merkelig nok rapporterer verken media eller ARN-avgjørelsen noe om de andre tjenestene som Lamborghini-eiere kunne ha gledet seg til i løpet av de tre årene.