30. desember, 2024

Lamborghini utsetter elbil – "Markedet er ikke klart"

Lamborghini utsetter nå lanseringen av merkets første elbil Lanzador til 2029. Offisielt fordi markedet ikke er klart ennå, sier sjef Stephan Winkelmann.

Lamborghini har valgt å utsette lanseringen av sin første elbil til 2029. Beslutningen er tatt på bakgrunn av at markedet ennå ikke anses å være modent for elbiler i Lamborghinis segment.

Mens konkurrenten Ferrari planlegger å introdusere sin første elbil i 2025, har Lamborghini valgt en annen strategi.

Ifølge en kunngjøring fra Reuters tror ikke Lamborghini at kunder i deres nisje er klare til å akseptere en elbil de neste årene. Dermed skyver de lanseringen av sin elbil fra tidligere annonsert 2028 til 2029.

– Vi tror ikke at 2029 er for sent til å komme med en elbil. Vi tror ikke at markedet i vårt segment vil være klart i 2025 eller 2026, sa Lamborghini-sjef Stephan Winkelmann under en mote med journalister ved selskapets hovedkvarter i Sant'Agata Bolognese.

Lamborghini har allerede flyttet tidslinjen for sin elbil én gang tidligere. Det var opprinnelig satt til 2028, men nå er det utsatt med ett år til.

I stedet for en helelektrisk modell har Lamborghini valgt å prioritere utviklingen av deres klassiske motorer med V8- og V12-teknologi for deres eksisterende sportsbiler. Samtidig er SUV-modellen Urus oppdatert i form av en plug-in hybrid-versjon.

Stephan Winkelmann understreket at selskapet fortsetter å vurdere andre alternativer i forbindelse med overgangen til grønnere teknologier. Syntetisk drivstoff er en av løsningene Lamborghini vurderer å inkludere i sine fremtidige biler.

– Vi tror at dette er den rette måten å mote fremtiden på. Det pågår diskusjoner rundt syntetisk drivstoff, og det er et alternativ for vår type biler, sa Winkelmann, ifølge Reuters .

Beslutningen om å utsette elbilen er også en indikasjon på at Lamborghini fortsetter å se potensiale i tradisjonelle motorer og hybridløsninger mens de avventer markedsutvikling og kundeetterspørsel. Mens andre produsenter har som mål å være i forkant av overgangen til elbiler, opprettholder Lamborghini en mer forsiktig tilnærming og holder fast ved sin nåværende teknologi i noen år til.

Den endelige lanseringen av Lamborghinis elbil i 2029 vil derfor være et viktig steg i selskapets overgang til elektrifiserte modeller. Frem til da vil fokus være på å forbedre eksisterende motorer og hybridteknologi i deres modeller.

Lamborghini er langt fra den eneste som tråkker på bremsen når det kommer til elbiler. Mate Rimac, som grunnla Rimac Automobili og nå eier Bugatti, mener at de virkelig rike sjåførene ikke bryr seg om elbiler i det hele tatt. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Dodge Charger kommer til Europa som en bensinbil

Ting skjer på Stellantis. Dodge beholder både den store...

Bare 6 av 10 sjåfører vet når de skal bruke blinklyset

Påfallende mange bilister har en grunnleggende mangel på forståelse...

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne...

Presset Trump: Så Elon Musk er ikke president

Donald Trump vil virkelig kjøpe Grønland. Men hjemme i...

BMW sparker flere ansatte etter skandale i Russland

BMW har sagt opp en rekke ansatte etter at...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kevin Magnussen har avvist en kontrakt med et Formel 1-lag

Det var et giftig arbeidsmiljø som gjorde at Kevin Magnussen avviste et kontraktstilbud fra Renault i Formel 1. Selv om merket nekter, eksisterer kontrakten,...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt på kant med markedsføringsloven. Også i Sverige mener myndighetene at merket strammer inn. I 2021...

Bilfabrikken står stille – produksjonen stopper igjen, igjen

Stellantis' Mirafiori-fabrikk, som bygger Fiat og Maserati i Torino, Italia, er stille igjen. Denne gangen utvides produksjonstoppen til slutten av januar. Bilprodusenten Stellantis har...

Derfor skjuler Volvo eksosrørene på bilene sine

Volvo mener ikke at eksosrør hører hjemme på moderne biler. I hvert fall ikke de synlige. Derfor har de vært gjemt siden 2021. I...

Clarkson: "Fri hastighet bedre enn fartsgrenser"

Jeremy Clarkson er en mann med mange og ofte betydelige meninger. I en episode av Grand Tour fikk han høre at fri fart er...

Dodge Charger kommer til Europa som en bensinbil

Ting skjer på Stellantis. Dodge beholder både den store 6,2-liters V8-motoren og sender Charger til Europa. Dodge Charger kommer til Europa med bensinmotor i...

Elbiler passerer bensin 10 år foran skjema i Kina

I 2020 bestemte det kinesiske diktaturet at 50 prosent av alle nye biler i landet skulle gå på strøm innen 2035. Dette skjer nå...

Rekordmange dansker skal krysse Øresundsbroen i 2024

På årets nest siste dag kan Linus Eriksson, direktør for Øresundsbroen, fortelle at rekordmange dansker har kortsluttet den 16 kilometer lange veien til Sverige....

Kjøpte Ferrari for 17.000 kr. – fikk 125 millioner for det

To lærere har skåret en formue på salget av en sjelden Ferrari. De måtte imidlertid kjempe lenge for å få tak i bilen. En...

Miljøorganisasjonen krever obligatorisk skroting av bensinbiler

Dersom sjåførene ikke er villige til å gå over til elbiler selv, må staten tvangskrote bensinbilene deres. Det mener en svensk miljøorganisasjon. En svensk...

Fyll bilen nå – bensin og diesel blir dyrere 1. januar

Hvis du vil spare penger på drivstoff, er det nå på tide å fylle drivstoff. 1. januar 2025 hever regjeringen avgiftene på bensin og...

Dodge angrer – 6,2-liters V8-motor burde ikke gjøre det

Dodge har snudd planene merket hadde om å droppe den store 6,2-liters Hemi-V8-motoren. Nå lever den videre. Den store 6,2-liters V8-motoren fra Stellantis, kalt...