Glickenhaus pensjonerte seg fra Le Mans i 2023. Men 007-modellen lever videre som en sprรธ gatebil med en 6,2-liters V8-motor og 1000 hestekrefter.
Glickenhaus har dekket taket for de nye Glickenhaus 007-ene. En gateversjon av Le Mans Hypercar-racerbilen, som ble trukket fra lรธpet etter 2023-sesongen.
Glickenhaus lover imidlertid sine privatkunder hele 1000 hestekrefter til gatebruk.
Mannen bak bilen, Jim Glickenhaus, er kjent som filmprodusent, bilsamler og lidenskapelig motorsportsentusiast.
I en pressemelding understreker han at 007-modellen er mer enn bare en kopi av racerbilen.
Glickenhaus 007-er har blitt grundig testet. Ifรธlge Glickenhaus ยซglir den uanstrengt gjennom bytrafikk og sommervarmeยป.
Det til tross for motorsportsfjรฆringen med dobbel รธnskebein foran og stรธtstangsfjรฆring bak, justerbare antirullstag og en 6,2-liters V8-motor med dypsump-gasspjelding.
Hestekrefter og dreiemoment fรธlges i resten. Det er hele 1000 newtonmeter รฅ finne i den nye gatebilen. Alt dette sendes direkte til bakhjulene via en syvtrinns automatisert manuell girkasse.
Selv om aerodynamikken er ยซLe Mans Hypercar-inspirertยป, hjulene er sentermonterte og vekten er lave 1550 kg, er bilen designet for รฅ vรฆre ยซpraktiskยป ogsรฅ.
En gatelovlig racerbil
Ifรธlge amerikanerne er det lett รฅ komme seg inn og ut av bilen. Dette skyldes hydraulisk aktiverte sommerfugldรธrer. Ikke รฅ forveksle med saksdรธrer som gรฅr rett opp og ned.
Bilen tรฅler ogsรฅ humper i veien, ettersom den er utstyrt med et system som lรธfter fronten hydraulisk. Populรฆrt kalt ยซneselรธftยป. I mellomtiden sรธrger et ยซkraftigยป klimaanlegg for komfort i kupeen.
Jim Glickenhaus sier at det er enkelt รฅ klargjรธre bilen for banekjรธring. Du bruker de innebygde luftjekkene for รฅ heve den. Sรฅ byttes gatehjulene ut med slicks.
Deretter justeres de adaptive stรธtdemperinnstillingene, bakkeklaringen, den aerodynamiske konfigurasjonen og motorstyringen. Deretter er det bare รฅ trykke gasspedalen helt ned.
Resultatet er en betydelig transformasjon i bilens ytelse. Den รธkte downforcen gjรธr at 007-er kan operere pรฅ grensen av fysisk grep pรฅ slicks. Nรฅr du er ferdig pรฅ banen, tar det bare ยซminutterยป รฅ endre den tilbake til et gatelovlig oppsett.
Glickenhaus 007-er er en ekstremt dyr fornรธyelse
โ 007-tallet handler ikke bare om รฅ ankomme banen og teipe pรฅ frontlyktene. Det handler om รฅ omdefinere trackday-opplevelsen som noe som er mer tilgjengelig, mer spennende og mer givende, sier bilmerket.
Om det vil omdefinere en tur til supermarkedet for รฉn eller flere dansker er fortsatt for tidlig รฅ si. Spesielt pรฅ grunn av prisen. Selv uten avgifter og dansk moms koster bilen fra 2,5 millioner dollar. Dette tilsvarer 16,4 millioner danske kroner.