Forspranget som de kinesiske elbilene kan ha hatt, har de europeiske merkene allerede tatt igjen, sier Renault-direktør Luca de Meo.
Renault-direktør Luca de Meo mener at forspranget kinesiske elbiler har er en saga blott.
Og skulle det ikke være tilfelle, vil siste rest av kinesernes fortrinn innhentes om bare noen få år.
Fra Renaults side innebærer jakten på den kinesiske bølgen en ny plattform for elbiler, som forventes å være klar i 2028.
– Takket være vår revolusjonerende C-segment-plattform vil vi ha innhentet de beste kinesiske aktørene på både produkt- og kostnadssiden innen 2028, sier Luca de Meo.
Selv om Renault for tiden lanserer retroinspirerte elbiler som Renault 5 og R4, representerer ikke disse det endelige målet for selskapets elbilsatsing, heter det.
LES OGSÅ: Regjeringen gjør disse bilene billigere i Danmark fra 1. januar
Den virkelige transformasjonen forventes å skje med introduksjonen av Ampere, Renaults dedikerte elbildivisjon, og neste generasjon elbiler.
Den nye plattformen beskrives som «å være teknologisk avansert» og representerer et betydelig sprang fremover. Men så igjen – ethvert bilmerke vil si det om en ny bil.
Ifølge Automotive News hevder Renault at plattformen vil «romme to generasjoner med utvikling i én».
Dette fokuset på innovasjon og kostnadseffektivitet er en del av Renaults strategi om å konkurrere med de kinesiske produsentene som i økende grad dominerer elbilmarkedet.
For mens flere europeiske bilprodusenter sliter med å holde seg flytende gjennom den ene runden med permitteringer og spareplaner etter den andre, blomstrer kineserne. Et bilmerke har ansatt 200 000 nye mennesker på bare 3 måneder. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!