Ikonisk Willow Springs racerbane unngår stenging etter salg. Nå er det ikke snakk om konkurs eller nedleggelse .
Fremtiden er sikker for Willow Springs racerbane i USA. Banen ble solgt i 2024. Ny eier er investeringsselskapet CrossHarbor Capital Partners.
De nye eierne vil ikke stenge banen permanent. Dette bekreftes av Sam Byrne, medgründer og administrerende partner i CrossHarbor.
Store navn som Singer Vehicle Design og tidligere Formel 1-fører Alex Wurz er inkludert i planene.
Willow Springs ble lagt ut for salg i fjor. Dette skapte mye usikkerhet og rykter om banens fremtid. Mange fryktet en permanent stenging eller ombygging til boligområde.
Banen har en lang historie. Den har vært drevet av samme familie i 62 år før salget fant sted.
CrossHarbor Capital Partners understreker deres forpliktelse til fortsatt drift av banen.
– Nei, vi har ingen intensjoner om permanente stenginger her, heter det i en kommentar til Motor1 .
Sikkerhetsforbedringer vil bli gjort umiddelbart. Selskapet har også mer ambisiøse planer for banen på lengre sikt. Disse planene krever imidlertid litt mer tid hvis de skal bli virkelighet.
Forbedringsarbeidet kan bety midlertidige stenginger. Banens lobkalender for 2025 forventes imidlertid ikke å bli påvirket. Engasjementet strekker seg også lenger inn i fremtiden.
Sterkt team bak Willow Springs' fremtid
Sam Byrne beskriver langtidsplanene som en transformasjon av stedet. Et team av kjente skuespillere er satt sammen til oppgaven.
Singer Vehicle Design, kjent for sine ombygde Porscher, er medeier og partner. De vil være ansvarlige for prosjekteringsledelsen av prosjektet.
Tidligere Formel 1-fører og Le Mans-vinner Alex Wurz vil bli tilknyttet som sikkerhetskommissær. Han skal bidra til å forbedre eksisterende spordesign og sikkerhet.
Arkitektfirmaet Hart Howerton skal jobbe med elementene utenfor selve racerbanen. De har erfaring med design og resortlignende prosjekter.
Selve driften av baneanlegget vil bli håndtert av Speedway Motorsports. De er et velkjent navn innen event- og baneledelse i motorsportens verden.
Willow Springs er i dag kjent som et relativt budsjettvennlig valg for løypedagsentusiaster i Sør-California. En vanlig dag på området koster under $200. Det tilsvarer cirka 1.380 danske kroner.
Det er betydelig billigere enn andre kurs innenfor en radius på tre timer. Spørsmålet er om det prisnivået kan opprettholdes etter oppussingen.
Fokuserer på entusiaster og offentlighet
Fremtidige priser for togreiser er ennå ikke fastsatt. Sam Byrne forklarer at prisstrukturen vil bestå av flere deler.
– Vi har ikke bestemt oss foreløpig hva vi skal ta betalt for tilgang til banen, sier Byrne. Han understreker imidlertid at det jobbes med å legge til rette for allmennhetens tilgang til banen.
– Kjernen er å skape et entusiastsenter for Sør-Californias bilkultur. Det første elementet i det er offentlighet, sier Sam Byrne.
Målet er å bevare banen som et samlingspunkt for bilentusiaster og lokal bilkultur. Offentlig tilgang vil fortsatt være en viktig del av kursets fremtidige konsept.
Konverteringer og unike biler som de laget av Singer Vehicle Design fanger ofte bilentusiastenes interesse.
På Boosted.dk kan du finne mye mer inspirasjon og historier om racerbaner med nytt liv. Og omvendt, de hvis liv er truet. Les mer om det her .