4. januar, 2025

Legendarisk taxafabrik i problemer – fyrer flere ansatte

Siden stiftelsen i 1919 har London Taxi Company bygget drosjer spesielt for Englands hovedstad. Nå skraper krisen i overflaten for kinesiskeide selskaper som sier opp flere.

Selskapet bak den legendariske London Taxi, LEVC (London Electric Vehicle Company), eid av den kinesiske bilgiganten Geely, sier nå opp et betydelig antall ansatte. Beslutningen kommer som følge av utfordringer i bilindustrien.

Det skriver BBC .

LEVC, som har produsert det ikoniske sorte førerhuset i flere tiår, har kunngjort oppsigelser av omtrent 45 ansatte fra fabrikken i Ansty Park, Storbritannia. Fabrikken, som åpnet i 2017, sysselsetter totalt 400 personer og spesialiserer seg på produksjon av elektriske drosjer.

Selskapet forklarer at permitteringene er nødvendige for å forbedre effektiviteten og motvirke gjeldende markedsforhold. Produksjonen av de elektriske London Taxiene vil imidlertid fortsette ved fabrikken.

The London Taxi Company har en lang historie som går tilbake til 1919. I 2006 inngikk Geely et samarbeid med selskapet og i 2013 tok Geely fullt eierskap og omstrukturerte driften under navnet London Electric Vehicle Company.

Beslutningen om å si opp ansatte kommer etter en periode med uro på fabrikken. I juni gikk rundt 100 arbeidere i streik da LEVC og fagforeningen ikke kunne komme til enighet om lønnsøkninger.

Oppsigelsene ved LEVC er et eksempel på utfordringene bilindustrien står overfor. Økende kostnader, forsyningskjedeproblemer og endringer i forbrukernes etterspørsel tvinger mange bilprodusenter til å justere produksjonen og arbeidsstyrken.

LEVC har ikke gitt ut ytterligere detaljer om permitteringene , men det forventes at de vil påvirke ulike avdelinger ved anlegget. Selskapet har imidlertid forsikret at det fortsatt er forpliktet til å produsere elektriske drosjer og bidra til en mer bærekraftig transportsektor.

Fremtiden til LEVC og den ikoniske London Taxi avhenger nå av selskapets evne til å tilpasse seg endrede markedsforhold og fortsette å innovere innen elektrisk mobilitet.

Det er foreløpig ikke kjent hvilke langsiktige konsekvenser oppsigelsene vil få for LEVC og produksjonen av London Taxis.

Situasjonen følges tett av både ansatte, fagforeninger og bransjeeksperter som er interessert i å se hvordan LEVC navigerer gjennom dagens utfordringer.

Latest

Don't miss

Å satse på elbiler gjør oss avhengige av Kina, sier BMW

BMWs toppsjef Oliver Zipse har advart om at bilindustrien...

BMW dømt for overgrep mot Greta Thunberg

Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt...

Tesla bekrefter – Cybertruck er registrert i Europa

Det burde egentlig ikke være mulig. Men nå bekrefter...

Gjorde Suzuki til en suksess – nå er han død

Han giftet seg med navnet, men endte opp med...

Sjekk avslørt alkohol, narkotika – og en ape

Apen som ble funnet i forbindelse med kontrollen av...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: 99,6 prosent vil velge elbil i 2030

Nesten 100 prosent av alle sjåfører vil velge elbil senest i 2030. I alle fall om den skal være ny og kjørt rundt i...

Mercedes-selskapet er nær konkurs – har ingen penger

Tyske Volocopter, deleid av Mercedes, har begjært seg konkurs etter at drømmen om å bygge flygende drosjer sprakk. Volocopter, den tyske produsenten av flytaxier,...

Sjekk avslørt alkohol, narkotika – og en ape

Apen som ble funnet i forbindelse med kontrollen av en Rolls-Royce var verken full eller skjev. Det var mannen bak rattet i sin tur....

Sverige sier nei til elbiler – salget stuper

Salget av elbiler i Sverige har tatt en alvorlig nedtur de siste årene. Faktisk var 2024 betydelig dårligere enn 2023 på den fronten. Mens...

Derfor ruster hundrevis av biler bort i samme felt

På et felt i Wales står hundrevis av Range Rover- og Land Rover-modeller bare for å ruste bort. For eierne ble de for dyre...

Fisher for konkurs – "Service av elbiler er bare grådighet"

For Fisker Inc. gikk konkurs både hjemme og i resten av verden, mente merkets grunnlegger, Henrik Fisker, at det var grådig å ta betalt...

Etterforskning: Disse feilene dreper flere biler om vinteren

Punktering er ikke lenger det veihjelpen oftest reagerer på. I vinter venter bedriftene blant annet oppstartsproblemer. sjåfører. Veihjelp for biler i vinterperioden er ofte...

Mercedes har mistet problemet med stygge biler

Med merkets siste patent kan bilgiganten Mercedes ha løst et problem som gjør mange av de splitter nye bilene skikkelig stygge. Nemlig sensorene. Med...

Bilgiganten tilbakekaller 22.000 biler med pinlig feil

Bilgiganten Kia må nå tilbakekalle over 22.000 biler fordi en ansatt har gått veldig feil på løpende bånd flere ganger. Produksjonsfeil har fått Kia...

Derfor falt salget til Tesla for første gang på 10 år

For første gang på mer enn 10 år har Teslas totale salg falt. Det viser bilmerkets egne tall. Nedgangen er imidlertid marginal. For første...

I motsetning til Danmark setter Sverige ned bensinprisen betydelig

Svenskene går i mot. I hvert fall når det kommer til bensinprisen. Selv om EU har skjerpet utslippskravene, er bensinen nå billigere. I en...

Den konkursrammede bilgiganten har tapt 40 milliarder på ett år

Den konkursrammede svenske batterigiganten kom ut av 2024 med et gigantisk underskudd. 40 milliarder danske kroner mangler i regnskapet. Den svenske batterigiganten Northvolt endte...