I Russland har staten satt av 900 millioner dollar som skal brukes de neste tre รฅrene pรฅ investeringer i en plattform for elbiler.
Russland, stadig mer isolert fra den vestlige verden, har satt taket pรฅ planene om at Putin-regimet skal ha egen produksjon av elbiler, og dermed redusere avhengigheten av utenlandske bilprodusenter.
Etter invasjonen av Ukraina og de pรฅfรธlgende sanksjonene har mange internasjonale bilprodusenter forlatt Russland. Renault solgte bl.a. Lada for bare 10 danske kroner. Noe har fรธrt til et drastisk fall i salget av nye biler i det flotte landet.
For รฅ mรธte denne utfordringen planlegger den russiske regjeringen รฅ investere opptil 900 millioner dollar i utviklingen av en elbilplattform i lรธpet av de neste tre รฅrene. Plattformen skal, sier russerne, danne grunnlaget for produksjon av et bredt spekter av kjรธretรธy med sรฆrlig fokus pรฅ hybridbiler og elbiler.
Det skriver Carscoops .
Mesteparten av finansieringen til prosjektet kommer fra det russiske parlamentet, mens Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute (NAMI) leder utviklingen. NAMI er allerede kjent for รฅ eie Aurus Motors, et russisk merke som produserer luksusbiler for presidenten.
โ Ved รฅ designe en slik modulbasert plattform legger vi grunnlaget for รฅ utvikle vรฅr egen bilproduksjon, sa Alexey Matushansky, direktรธr for avdelingen for strategisk utvikling og bedriftspolitikk i Nรฆrings- og handelsdepartementet, i forbindelse med kunngjรธringen av prosjektet. .
โ Den skal brukes til รฅ sette sammen biler i ulike klasser fra Golf (kompakt) klasse til business class.
โ NAMI vil spille en ledende rolle i gjennomfรธringen av dette prosjektet, mens deres hovedoppgave vil vรฆre รฅ forene komponentbasen for denne plattformen. Den nye plattformen skal ogsรฅ brukes til serieproduksjon av hybridbiler og spesielt elbiler i fremtiden.
Rosatom, Russlands statlige atomkraftselskap, spiller ogsรฅ en sentral rolle. Selskapet er allerede i gang med รฅ etablere to gigafabrikker for produksjon av battericeller til fremtidens elbiler. I tillegg jobber Rosatom med utvikling av en elektrisk motor.
Lokal bilproduksjon i Russland har falt betydelig siden invasjonen av Ukraina. I 2021 ble det produsert cirka 1,34 millioner korkรฅper i landet. Men det tallet sank til 448 246 i 2022. Mens mange etablerte bilprodusenter har forlatt Russland, har en rekke kinesiske merker kommet inn for รฅ starte lisensproduksjon ved de forlatte fabrikkene.
Om Russland faktisk kan produsere en elbil som ser ut som noe annet enn det grufulle universitetsprosjektet ยซAmberยป fra desember 2023, vil bare tiden vise.