22. desember, 2024

Lei av kinesiske biler? Russland vil lage sine egne elbiler

I Russland har staten satt av 900 millioner dollar som skal brukes de neste tre årene på investeringer i en plattform for elbiler.

Russland, stadig mer isolert fra den vestlige verden, har satt taket på planene om at Putin-regimet skal ha egen produksjon av elbiler, og dermed redusere avhengigheten av utenlandske bilprodusenter.

Etter invasjonen av Ukraina og de påfølgende sanksjonene har mange internasjonale bilprodusenter forlatt Russland. Renault solgte bl.a. Lada for bare 10 danske kroner. Noe har ført til et drastisk fall i salget av nye biler i det flotte landet.

For å møte denne utfordringen planlegger den russiske regjeringen å investere opptil 900 millioner dollar i utviklingen av en elbilplattform i løpet av de neste tre årene. Plattformen skal, sier russerne, danne grunnlaget for produksjon av et bredt spekter av kjøretøy med særlig fokus på hybridbiler og elbiler.

Det skriver Carscoops .

Mesteparten av finansieringen til prosjektet kommer fra det russiske parlamentet, mens Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute (NAMI) leder utviklingen. NAMI er allerede kjent for å eie Aurus Motors, et russisk merke som produserer luksusbiler for presidenten.

– Ved å designe en slik modulbasert plattform legger vi grunnlaget for å utvikle vår egen bilproduksjon, sa Alexey Matushansky, direktør for avdelingen for strategisk utvikling og bedriftspolitikk i Nærings- og handelsdepartementet, i forbindelse med kunngjøringen av prosjektet. .

– Den skal brukes til å sette sammen biler i ulike klasser fra Golf (kompakt) klasse til business class.

– NAMI vil spille en ledende rolle i gjennomføringen av dette prosjektet, mens deres hovedoppgave vil være å forene komponentbasen for denne plattformen. Den nye plattformen skal også brukes til serieproduksjon av hybridbiler og spesielt elbiler i fremtiden.

Rosatom, Russlands statlige atomkraftselskap, spiller også en sentral rolle. Selskapet er allerede i gang med å etablere to gigafabrikker for produksjon av battericeller til fremtidens elbiler. I tillegg jobber Rosatom med utvikling av en elektrisk motor.

Lokal bilproduksjon i Russland har falt betydelig siden invasjonen av Ukraina. I 2021 ble det produsert cirka 1,34 millioner korkåper i landet. Men det tallet sank til 448 246 i 2022. Mens mange etablerte bilprodusenter har forlatt Russland, har en rekke kinesiske merker kommet inn for å starte lisensproduksjon ved de forlatte fabrikkene.

Om Russland faktisk kan produsere en elbil som ser ut som noe annet enn det grufulle universitetsprosjektet «Amber» fra desember 2023, vil bare tiden vise.

Latest

Don't miss

Konkursrammede Fisker har solgt flere elbiler enn Volkswagen

Det er ikke til å unngå en bisarr tvist...

Danske Autobulter får en bot på 7 millioner danske kroner

Saken, som har endt i et forlik med det...

KTM nær konkurs – ansatte får ikke lønn i desember

Det østerriksk-eide motorsykkelmerket KTM har fått 90 dager på...

Tesla krever ulovlig at Kjell skal betale 118.000 kroner.

Tesla kan ikke gjøre det. Likevel ba bilmerket på...

En stor kjendis ombygd bil for å passe den

Basketballstjernen Shaquille O'Neal har problemer med høyden. I hvert...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Jaguars elbiler må igjen parkeres utenfor – brenner opp

Jaguar har igjen måttet fortelle eiere av elbilen I-Pace at de må parkere bilene utenfor og så langt unna andre som mulig. Bilene kan...

Dansker har kjøpt dekkgiganten for milliarder

Det danske kapitalfondet Axcel har kastet et enormt milliardbeløp etter kontrollen av den svenske dekkgrossisten Nordic Tire Group. Dekkgiganten Nordic Tire Group fra Sverige...

En særregel gjelder for bilforhandlere fra 1. januar 2025

Fra 1. januar 2025 vil enkelte bilforhandlere i Danmark be potensielle kunder om en signatur med MitID for en prøvekjøring for å forhindre tyveri....

Danske Autobulter får en bot på 7 millioner danske kroner

Saken, som har endt i et forlik med det danske forbrukertilsynet, innebærer at Autobulter må betale hele 7 millioner DKK for å ha brutt...

Se videoen: Celine spiser deler av Audien sin

Celine spiser faktisk deler av Audien sin. Og tilsynelatende med verdens største velbehag. Og hvis du ser nøye etter, er det ikke overraskende. Spiser...

KTM nær konkurs – ansatte får ikke lønn i desember

Det østerriksk-eide motorsykkelmerket KTM har fått 90 dager på å redde seg fra konkurs. Men nå er det klart at de ansatte ikke får...

Elmotoren i bilen til Allan er død – Peugeot nekter å hjelpe

Allan Poulsen kjøpte en splitter ny Peugeot 3008 Hybrid i oktober. Ifølge ham lovet Peugeot 7 års garanti. Men nå er elmotoren død, og...

EU starter kriseforhandlinger med bilindustrien

Allerede i januar – altså om bare noen få dager – vil EU starte kriseforhandlinger med den pressede europeiske bilindustrien, sier kommisjonspresident Ursula von...

Honda Prelude kommer tilbake med falsk girskift

Den gjenopplivede Honda Prelude skal gjøre comeback i 2026. Etter 26 års fravær blir det med 2-liters bensinmotor og falsk girskifte. Honda Prelude vender...

Inspektører slår alarm – finner samme feil på hver fjerde bil

Den svenske kjeden av kontrollhall Bilprovningen slår nå alarm fordi kontrollørene finner samme feil på hver fjerde bil. Bilkontrollfirmaet Bilprovningen har funnet samme feil...

Saab sier nei – blir aldri et bilmerke igjen

Industrigiganten Saab AB, som eier rettighetene til navnet Saab Automobile, er ikke interessert i å gi ut lisensen til 'verdens mest savnede bilmerke', sier...

Frankrike dropper statstilskudd til små elbiler – har ikke råd

I et litt bisarrt politisk grep har Frankrikes regjering besluttet å droppe alle statlige subsidier til elektriske motorsykler og små elbiler som Citroën Ami....