I Russland har staten satt av 900 millioner dollar som skal brukes de neste tre årene på investeringer i en plattform for elbiler.
Russland, stadig mer isolert fra den vestlige verden, har satt taket på planene om at Putin-regimet skal ha egen produksjon av elbiler, og dermed redusere avhengigheten av utenlandske bilprodusenter.
Etter invasjonen av Ukraina og de påfølgende sanksjonene har mange internasjonale bilprodusenter forlatt Russland. Renault solgte bl.a. Lada for bare 10 danske kroner. Noe har ført til et drastisk fall i salget av nye biler i det flotte landet.
For å møte denne utfordringen planlegger den russiske regjeringen å investere opptil 900 millioner dollar i utviklingen av en elbilplattform i løpet av de neste tre årene. Plattformen skal, sier russerne, danne grunnlaget for produksjon av et bredt spekter av kjøretøy med særlig fokus på hybridbiler og elbiler.
Det skriver Carscoops .
Mesteparten av finansieringen til prosjektet kommer fra det russiske parlamentet, mens Central Scientific Research Automobile and Automotive Engines Institute (NAMI) leder utviklingen. NAMI er allerede kjent for å eie Aurus Motors, et russisk merke som produserer luksusbiler for presidenten.
– Ved å designe en slik modulbasert plattform legger vi grunnlaget for å utvikle vår egen bilproduksjon, sa Alexey Matushansky, direktør for avdelingen for strategisk utvikling og bedriftspolitikk i Nærings- og handelsdepartementet, i forbindelse med kunngjøringen av prosjektet. .
– Den skal brukes til å sette sammen biler i ulike klasser fra Golf (kompakt) klasse til business class.
– NAMI vil spille en ledende rolle i gjennomføringen av dette prosjektet, mens deres hovedoppgave vil være å forene komponentbasen for denne plattformen. Den nye plattformen skal også brukes til serieproduksjon av hybridbiler og spesielt elbiler i fremtiden.
Rosatom, Russlands statlige atomkraftselskap, spiller også en sentral rolle. Selskapet er allerede i gang med å etablere to gigafabrikker for produksjon av battericeller til fremtidens elbiler. I tillegg jobber Rosatom med utvikling av en elektrisk motor.
Lokal bilproduksjon i Russland har falt betydelig siden invasjonen av Ukraina. I 2021 ble det produsert cirka 1,34 millioner korkåper i landet. Men det tallet sank til 448 246 i 2022. Mens mange etablerte bilprodusenter har forlatt Russland, har en rekke kinesiske merker kommet inn for å starte lisensproduksjon ved de forlatte fabrikkene.
Om Russland faktisk kan produsere en elbil som ser ut som noe annet enn det grufulle universitetsprosjektet «Amber» fra desember 2023, vil bare tiden vise.