Kinesisk-eide Lotus fortalte verden i 2021 at merket kun vil bygge elbiler senest innen 2028. Slik er det ikke lenger.
Lotus slipper taket for kun å produsere elbiler i 2028. Merket satser i stedet på hybridteknologi. Det bekrefter nå den kinesiskeide bilfabrikken.
Endringen i planene skjer hovedsakelig fordi de mer velstående kundene som Lotus ønsker å snakke med, ignorerer elbilene. Selv i de største markedene – bl.a. Kina og Tyskland.
Ifølge Autocar skal Lotus-direktør Feng Qingfeng ha sagt på motormessen i byen Guangzhou at Lotus nå vil gå for en 'superhybridteknologi'. Den dekker tilsynelatende en kombinasjon av hurtiglading og en effektiv bensinmotor med turbo.
Når det gjelder rekkevidde, mener Lotus at de nå er i stand til å levere biler som tilbakelegger opptil 1100 kilometer på full tank.
– Hos Lotus har vi alltid valgt den beste tilgjengelige teknologien, enten det er ren bensin, ren elektrisitet, hybrid eller rekkeviddeforlenger for en elbil, sier Feng til Wall Street Journal.
Sa nei takk i 2021
Fengs uttalelser er en markant endring fra Lotus opprinnelige posisjon. I 2021 ville merket ikke ha noe med hybridbiler å gjøre. Teknologien var for komplisert, virket det. Spesielt når batteriene var tomme.
Direktør Feng sier nå at bilmerket vil løse problemet det tidligere forsøkte å unngå med en 900-volts batteriarkitektur som kan «flash charge» raskere enn batteribytte.
Til sammenligning løper Porsche Taycan for tiden rundt med en 800 volts arkitektur. Men det er ikke problemfritt. Les mer om det her .
Det er fortsatt uklart hvilke modeller Lotus planlegger å utstyre med den nye hybridteknologien. Nye versjoner av SUV-en Eletre og sedanen Emeya kan være et tilbud. Og selv om det ville øke vekten på bilene. På den annen side er ikke bilene til Lotus akkurat lettere i dag.
Her hjemme ble det ifølge den danske bilimportørens organisasjon Mobility Denmark solgt 22 nye Lotuser mellom 1. januar og 31. oktober i år. 20 av dem er SUV-en Eletre.
LES OGSÅ: Tre Hyundai-ansatte drept under miljøtester på en bilfabrikk