Kanadiske forskere lover at deres teknologi kan fรฅ elbilbatterier til รฅ vare i minst 8 millioner kilometer og fortsatt ha 80 prosent av kapasiteten igjen.
Et team av kanadiske forskere fra Dalhousie University hevder รฅ ha utviklet et elbilbatteri med en levetid pรฅ minst 8 millioner kilometer.
I seks รฅr har forskerne testet et litium-ion-batteri med en enkelt krystallelektrode som viser minimal nedbrytning etter gjentatt lading og utlading.
โ Det er i utgangspunktet et virkelig slitesterkt materiale som er mye mer motstandsdyktig mot mekanisk pรฅkjenning, sier Toby Bond, en av forskerne bak prosjektet.
Det skriver National Observer .
Resultatene indikerer at batteriet kan vare opptil ti ganger lenger enn dagens elbilbatterier. Etter 8 millioner kilometer hadde batteriet fortsatt 80 prosent av sin opprinnelige kapasitet.
Enkeltkrystallelektroden er nรธkkelen til batterilevetid. Forskerne sammenligner funksjonen med en isbit, som er mer robust enn en snรธball.
โ Hvis du holder en snรธball i den ene hรฅnden og en isbit i den andre, er det mye lettere รฅ knuse snรธballen enn isbiten, ikke sant? Sรฅ det er omtrent et lignende prinsipp med batteriet, forklarer Toby Bond.
Selv om enkeltkrystallelektroder allerede er pรฅ markedet, er bruken i elektriske kjรธretรธy fortsatt begrenset.
โ Disse enkrystallelektrodene er allerede pรฅ markedet. Og jeg tror de snart kommer i elbilbatterier. Jeg vil virkelig ha en, sier Bond.
Neste steg for forskerne er รฅ teste battericellene i en batteripakke. Det er imidlertid vanskelig รฅ forutsi den eksakte levetiden til batteriet i en elbil, da enkeltkrystallelektroder krever hyppigere lading.
Hvis teknologien lever opp til forventningene, kan det bety en revolusjon for elbilindustrien, hvor batteriet potensielt kan overleve bilens levetid.