Mazdas fรธrste elbil, MX-30, fรฅr ikke engang en ansiktslรธftning fordi produksjonen er stoppet. Samlebรฅndene vil gรฅ i stรฅ i nรฆr fremtid.
Produksjonen av Mazdas fรธrste elbil, MX-30, er stanset. รn modellvariant av elbilen er allerede fjernet fra markedet, og den resterende versjonen avvikles i nรฆr fremtid.
MX-30 fikk en blandet mottakelse ved lanseringen.
Testresultater pekte pรฅ komfort og prisnivรฅ som positive faktorer, mens kort rekkevidde og lang ladetid hadde en negativ innvirkning pรฅ totalvurderingen.
Bilens design, spesielt de bakhengslede bakdรธrene, ble kjent som en uvanlig funksjon. Etter registrert salg pรฅ rundt 2200 enheter i Sverige, trekkes MX-30 nรฅ fra markedet.
โ Den vil slutte รฅ produseres i april, sier Johan Lagerstrรถm hos Mazdas svenske generalagent til Vi Bilรคgare .
Mazdas fรธrste elbil fรฅr ingen direkte etterfรธlger
Mazda fullfรธrte markedsfรธringen av elbilen i Sverige ved รฅrsskiftet. Ifรธlge Johan Lagerstrรถm fra Mazdas svenske generalagent, Vi Bilรคgare, stopper ogsรฅ produksjonen av Mazda MX-30 R-EV, den roterende motorversjonen, i april.
Modellen fjernes fra markedet, ettersom en planlagt oppdatering, kjent som en ยซansiktslรธftningยป i bilindustrien, er i ferd med รฅ fullfรธres.
Det er ingen klar informasjon om Wankel-motoren, som sรธstermodellen R-EV har brukt som rekkeviddeforlenger, vil bli brukt i andre Mazda-modeller i fremtiden.
I juli 2024 kom imidlertid den japanske ledelsen ut og bekreftet at en ny RX-modell ble vurdert. Altsรฅ en sportsbil med Wankel-motor. Mazda har ikke hatt en slik pรฅ programmet siden RX-8 forsvant i 2008.
Mazda har ingen planer om en direkte erstatning for MX-30 i samme stรธrrelse. I stedet vil de lansere den stรธrre Mazda 6e, som tilbys med to forskjellige batteripakker.
En bil som ogsรฅ skal til Danmark. Faktisk har den danske importรธren allerede priset bilen, som er basert pรฅ kinesiske Changan Deepal S07. Les mer om prisen her .
At MX-30 nรฅ gรฅr i graven sammen med sin sรธstermodell, MX-30 R-EV, som bruker en Wankel-motor som rekkeviddeforlenger, betyr ikke at japanerne gir helt opp.
Nรฅr det gjelder elbiler vil japanerne imidlertid kutte betydelig i budsjettet og heller fokusere pรฅ รฅ inngรฅ partnerskap slik at det er flere som skal bรฆre kostnadene ved fremtidige prosjekter.