Det var Mazdas plan. Men finanskrisen pรฅ slutten av 00-tallet la lokk pรฅ ideen om en ny RX-7, sier en pensjonert Mazda-direktรธr.
Nobuhiro Yamamoto ledet utviklingen av den siste Mazda RX-7 forelรธpig. Men han var ogsรฅ ansvarlig for den nyeste Mazda MX-5. Den lille japaneren er bygget pรฅ sin helt egen plattform.
Og det er ikke fullt sรฅ tilfeldig som det kan hรธres ut utenfra. Forelรธpig avslรธrer Nobuhiro Yamamoto, som nylig har gรฅtt av med pensjon, at en Mazda RX-7 ogsรฅ skulle vรฆrt bygget ved hjelp av teknikken.
Det skriver Motor1 .
I et intervju med media forklarer Nobuhiro Yamamoto at utviklingen av dagens MX-5 ND ble startet allerede da NC-modellen bare var to รฅr gammel i 2007.
LES OGSร : Nye tall: Danske biler er allerede grรธnnere enn forventet
Det var i hvert fall her Nobuhiro Yamamoto kom inn i bildet. Han ble bedt om รฅ synge langs to spor.
โ Pรฅ den tiden sรฅ vi ikke pรฅ รฅ utvikle รฉn bil men to โ en ny MX-5 og en RX-7, sier Nobuhiro Yamamoto via en tolk til media.
Men da Lehman Brothers kollapset i 2008 og fikk hele verdens รธkonomiske korthus til รฅ velte, mรฅtte Mazda stramme sikkerhetsbeltet. Pรฅ denne mรฅten mรฅtte en ny RX-7, som verden ikke har sett siden 2002, dรธ.
Interessant nok fortsatte ikke Mazda med utviklingen av RX-8, som faktisk var i produksjon fรธr i 2012. Men dette har Yamamoto forklart ved en tidligere anledning.
โ Drรธmmen vรฅr er en RX-7. Ikke en RX-8. Kunder vil ha en RX-7, sa den nรฅ pensjonerte Mazda-sjefen til Australias Cars Guide i 2014.
Og selv om Mazda siden har vist flere ville konseptbiler og gjenopplivet wankelmotoren som rekkeviddeforlenger for elbiler, fรฅr vi kanskje aldri svaret pรฅ hva en ny RX-7 kunne blitt. Dessverre.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!