Salget av den 4-sylindrede C63 AMG er så dårlig at Mercedes forbereder seg på å droppe modellen. Afsloren skal ha 6-sylindre, skriver media.
Mercedes-AMG C 63 SE Performance med 4-sylindret motor skuffer etter sigende ledelsen i Stuttgart så mye at sjefene ikke lenger kan leve med skuffelsen.
Alt tyder nå ifølge avisen Bild på en strategiendring i tyskernes prestasjonsavdeling. En ny C 53 med 6 sylindre kan erstatte dagens toppmodell.
Dette melder den tyske portalen MBPassion.de.
Den nåværende C 63 SE Performance ble lansert i 2022. Modellen markerte et teknisk skifte for Mercedes-AMG. Den tradisjonelle V8-motoren ble erstattet av en kun 2-liters, firesylindret motor.
Bilen fikk avansert plug-in hybrid-teknologi. Den kombinerte den firesylindrede motoren med en elektrisk turbolader og firehjulsdrift. Et spesielt høyspentbatteri var og er også en del av pakken.
Systemeffekten på papir er 680 hestekrefter og 1020 Newtonmeter. Dette er tall som overgår mange konkurrenter. Faktisk både BMW M3 og nåværende, pensjonsklare Audi RS4.
Likevel ble det ingen stor suksess på markedet. Mercedes-AMG publiserer ikke detaljerte salgstall for enkeltmodeller. Men forhandlere rapporterer svak etterspørsel etter C 63 SE Performance. Den står faktisk helt stille.
Ny 6-sylindret C 53 kan erstatte C 63 og C 43
Flere faktorer kan bidra til den lunkne mottakelsen. Bilens høye vekt på grunn av hybridteknologien er imidlertid en av de – bokstavelig talt – viktigste årsakene. Den komplekse teknikken kan også ha avskrekket enkelte kjøpere.
Mange entusiaster savnet også den karakteristiske lyden og følelsen til en V8-motor. Den firesylindrede motoren kunne og kan ikke levere den samme opplevelsen.
Nå ryktes det at Mercedes-AMG skal endre kurs når det kommer til toppmodellen. Dette kan skje i forbindelse med en kommende ansiktsløftning av modellen.
I følge informasjon fra MBPassion.de kan C 63 SE Performance fjernes fullstendig fra modellutvalget. Den litt svakere AMG C 43, som også har en firesylindret motor, kan lide samme skjebne.
Mercedes har ennå ikke offisielt bekreftet denne informasjonen. På spørsmål fra media var svaret ganske enkelt: «Ingen kommentar».
V8-comeback i C-klassen fortsatt usikkert
Hvis ryktene stemmer, er en ny modell allerede klar til å ta over. En AMG C 53 4Matic+ forventes å bli introdusert allerede i år. Hjertet til den nye modellen vil sannsynligvis være en 3,0-liters inline-sekser.
Motoren, som innvendig er den samme som M256, brukes allerede i nye Mercedes-AMG CLE 53. I CLE 53 yter motoren 449 hestekrefter og 600 Newtonmeter. Den er utstyrt med mild hybridteknologi.
Det er fortsatt ukjent hvilket eksakt effektnivå motoren vil ha i C 53-varianten. Men det er klart at nye C 53 potensielt kan erstatte både C 63 og C 43. Dette vil bety en effektivisering av AMGs C-klasse modellutvalg.
Det har lenge vært spekulasjoner om en mulig retur av V8-motoren til C-klassen. Spesielt har den velkjente 4,0-liters V8-biturboen blitt nevnt.
Blant annet fordi Mercedes sine folk flere ganger har blitt sett på å teste nye biler som høres ut som om de har en V8-motor liggende mellom forhjulene.
Mercedes-AMG har imidlertid ikke bekreftet noe om det. Det er foreløpig ingen offisielle planer om å gjenintrodusere en V8-drevet C 63 – hvis det navnet fortsetter i det hele tatt.
Fremtiden til AMGs raskeste C-klasse-modeller er derfor usikker. Tiden vil vise om den firesylindrede hybridtiden snart er over. Og om det skal gjøres om til en pinlig parentes i merkets historie.
Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Du kan finne mange flere nyheter og artikler om Mercedes-AMG. Spesielt når det kommer til det vedvarende V8-ryktet. For det holder bare ikke. Les mer her .