Salget av den 4-sylindrede C63 AMG er sรฅ dรฅrlig at Mercedes forbereder seg pรฅ รฅ droppe modellen. Afsloren skal ha 6-sylindre, skriver media.
Mercedes-AMG C 63 SE Performance med 4-sylindret motor skuffer etter sigende ledelsen i Stuttgart sรฅ mye at sjefene ikke lenger kan leve med skuffelsen.
Alt tyder nรฅ ifรธlge avisen Bild pรฅ en strategiendring i tyskernes prestasjonsavdeling. En ny C 53 med 6 sylindre kan erstatte dagens toppmodell.
Dette melder den tyske portalen MBPassion.de.
Den nรฅvรฆrende C 63 SE Performance ble lansert i 2022. Modellen markerte et teknisk skifte for Mercedes-AMG. Den tradisjonelle V8-motoren ble erstattet av en kun 2-liters, firesylindret motor.
Bilen fikk avansert plug-in hybrid-teknologi. Den kombinerte den firesylindrede motoren med en elektrisk turbolader og firehjulsdrift. Et spesielt hรธyspentbatteri var og er ogsรฅ en del av pakken.
Systemeffekten pรฅ papir er 680 hestekrefter og 1020 Newtonmeter. Dette er tall som overgรฅr mange konkurrenter. Faktisk bรฅde BMW M3 og nรฅvรฆrende, pensjonsklare Audi RS4.
Likevel ble det ingen stor suksess pรฅ markedet. Mercedes-AMG publiserer ikke detaljerte salgstall for enkeltmodeller. Men forhandlere rapporterer svak etterspรธrsel etter C 63 SE Performance. Den stรฅr faktisk helt stille.
Ny 6-sylindret C 53 kan erstatte C 63 og C 43
Flere faktorer kan bidra til den lunkne mottakelsen. Bilens hรธye vekt pรฅ grunn av hybridteknologien er imidlertid en av de โ bokstavelig talt โ viktigste รฅrsakene. Den komplekse teknikken kan ogsรฅ ha avskrekket enkelte kjรธpere.
Mange entusiaster savnet ogsรฅ den karakteristiske lyden og fรธlelsen til en V8-motor. Den firesylindrede motoren kunne og kan ikke levere den samme opplevelsen.
Nรฅ ryktes det at Mercedes-AMG skal endre kurs nรฅr det kommer til toppmodellen. Dette kan skje i forbindelse med en kommende ansiktslรธftning av modellen.
I fรธlge informasjon fra MBPassion.de kan C 63 SE Performance fjernes fullstendig fra modellutvalget. Den litt svakere AMG C 43, som ogsรฅ har en firesylindret motor, kan lide samme skjebne.
Mercedes har ennรฅ ikke offisielt bekreftet denne informasjonen. Pรฅ spรธrsmรฅl fra media var svaret ganske enkelt: ยซIngen kommentarยป.
V8-comeback i C-klassen fortsatt usikkert
Hvis ryktene stemmer, er en ny modell allerede klar til รฅ ta over. En AMG C 53 4Matic+ forventes รฅ bli introdusert allerede i รฅr. Hjertet til den nye modellen vil sannsynligvis vรฆre en 3,0-liters inline-sekser.
Motoren, som innvendig er den samme som M256, brukes allerede i nye Mercedes-AMG CLE 53. I CLE 53 yter motoren 449 hestekrefter og 600 Newtonmeter. Den er utstyrt med mild hybridteknologi.
Det er fortsatt ukjent hvilket eksakt effektnivรฅ motoren vil ha i C 53-varianten. Men det er klart at nye C 53 potensielt kan erstatte bรฅde C 63 og C 43. Dette vil bety en effektivisering av AMGs C-klasse modellutvalg.
Det har lenge vรฆrt spekulasjoner om en mulig retur av V8-motoren til C-klassen. Spesielt har den velkjente 4,0-liters V8-biturboen blitt nevnt.
Blant annet fordi Mercedes sine folk flere ganger har blitt sett pรฅ รฅ teste nye biler som hรธres ut som om de har en V8-motor liggende mellom forhjulene.
Mercedes-AMG har imidlertid ikke bekreftet noe om det. Det er forelรธpig ingen offisielle planer om รฅ gjenintrodusere en V8-drevet C 63 โ hvis det navnet fortsetter i det hele tatt.
Fremtiden til AMGs raskeste C-klasse-modeller er derfor usikker. Tiden vil vise om den firesylindrede hybridtiden snart er over. Og om det skal gjรธres om til en pinlig parentes i merkets historie.
Hos Boosted.dk fรธlger vi utviklingen nรธye. Du kan finne mange flere nyheter og artikler om Mercedes-AMG. Spesielt nรฅr det kommer til det vedvarende V8-ryktet. For det holder bare ikke. Les mer her .