Mercedes har angret. AMG-avdelingen sier nå at en ny V8-motor er på vei. De vil imidlertid ikke si at det er for neste C63 AMG.
Historien om Mercedes og V8-motoren i C63 AMG er en fortelling som ikke vil dø. Og nå mener flere medier at det er godt nok.
V8-motoren gjør comeback i toppmodellen til C-klassen.
Dette skriver Autocar .
Tidligere ble det meldt at Mercedes hadde mistet troen og var på vei tilbake med en C63 med V8-motor. En historie folket fra Affalterbach la imidlertid ned.
Men nå har den dukket opp igjen. Og nå vil AMG-avdelingen bekrefte at en ny V8-motor er på vei. De vil imidlertid ikke si at den spesifikt er på vei til C63.
– Vi kan bekrefte at AMG utvikler en ny V8-motor. Men vi ber dere forstå at vi ikke kan kommentere den mer spesifikke planen, sier AMG-talsperson Catrin Dunz-Ludwig i en kommentar til Motor1.
Motsatt er det mye som tyder på at ytelsessedanen står foran en omfattende ansiktsløftning allerede neste år. En ansiktsløftning så omfattende at den 2-liters, firesylindrede bensinmotoren er på vei ut.
Og et østerriksk tunerselskap har allerede bekreftet at det er plass til en V8-motor mellom forhjulene. Les mer om det her.
Den nye motoren er angivelig ikke så ny at AMG starter fra bunnen av. I stedet bygger tyskerne videre på 4-liters V8 med biturbo. For å holde motoren innenfor ulike utslippsstandarder, jobber AMG-folket med et hybridoppsett.
Motor1 mener at folket i Affalterbach imidlertid kan velge å kaste ut et eksisterende plug-in-oppsett og heller gå med en vanlig, trådløs hybridpakke.
Når det er sagt, har Mercedes innrømmet at de faktisk har mistet kunder ved å gå fra 8 til 4 sylindre. Kundene har forsvunnet til Audi og BMW, som fortsatt har flere sylindre å tilby. Faktisk har BMW sverget på at både straight-seks-motoren og V8-motoren er kommet for å bli.
Mercedes sitter igjen med nesten tomme ordrebøker hjemme i Tyskland. Faktisk sier forhandlere at en C63 med 4 sylindre er praktisk talt umulig å selge. Likevel har sjefene i AMG insistert på at "ingen kjøper en C63 til motoren".