Mekaniker knuser myten som bilistene har trodd i årevis

I årevis har mange bilister ment at en 'full inspeksjon' av bilene deres gir trygghet. Også et godt stykke inn i fremtiden. Men det stemmer ikke, sier mekanikeren.

En mekaniker har avlivet en utbredt myte om hva som faktisk skjer når bileiere ber om en «full inspeksjon» av bilene sine når de ruller inn i garasjen.

Når noe går galt med bilen, søker de fleste bilister raskt hjelp fra en mekaniker for å fastslå og rette opp problemet.

I den forbindelse ber mange bileiere om en «full gjennomgang» av bilen for å få tak i alle mulige problemer. Men ifølge en mekaniker som har delt sine erfaringer på TikTok, er det ikke bare slik det fungerer.

– Tenk deg at en kunde kommer inn på verkstedet med et ABS-lys på. Vi undersøker årsaken til ABS-lyset, og så spør kunden: 'Har du også funnet ut hva som er galt med lyden på radioen?', sier han i klippet.

Mekanikeren forklarer videre at det ikke er noe «magisk verktøy» som bare kan festes til bilen og avsløre alle dens problemer. En slik komplett diagnose som dekker alt finnes rett og slett ikke, forklarer han.

LES OGSÅ: EU beklager – nå skal dette drivstoffet avgiftsbelegges

Han legger humoristisk til at hvis det fantes en maskin som kunne avsløre alle bilens problemer, ville nok mange mekanikere vært uten jobb.

Han utdyper eksemplet sitt ved å påpeke at hvis en kunde fikk reparert et ABS-lysproblem og kontrollampen for motoren tennes en uke senere, vil han anbefale kunden å komme tilbake.

Skulle det være den minste risiko for at feilen har sammenheng med reparasjonen, vil han se på saken. Men han understreker at problemene som regel er helt uavhengige av hverandre.

– Det er viktig å forstå at bilens systemer hele tiden testes, og deler kan gå i stykker eller slites ut, forklarer mekanikeren videre.

Det underbygger poenget at problemer kan oppstå uten tilknytning til tidligere reparasjoner og at teknologiske komponenter i biler ofte utvikler feil over tid.

Mekanikerens råd til bileiere er av samme grunn veldig enkelt: Bygg et godt forhold til din mekaniker eller ditt verksted. Dette skaper en åpen dialog slik at bileieren bedre kan forstå bilens tilstand og håndtere bekymringer når de oppstår.

https://www.tiktok.com/@royaltyautoservice/video/7410521552380366126

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...