Selv om Mercedes nå bygger en hel fabrikk som har som eneste formål å resirkulere batterier fra elbiler, betyr ikke det at jakten på elementer stopper opp.
Gjenvinning av batterier fra elbiler er avgjørende for at biltypen skal bli en mer bærekraftig virksomhet. Mercedes skal nå bygge en hel fabrikk til formålet. Men det betyr ikke at merket vil slutte å utvinne sjeldne jordarter og metaller.
Jörg Burzer, som er styremedlem i Mercedes, slår fast at gjenvinning av gamle batteripakker aldri vil være det samme som selvforsyning.
– Jeg tror vi alltid vil trenge et sted mellom 20 og 40 prosent av materialene som kommer fra gruvedrift.
Selv når resirkulering er fullt implementert rundt 2040, vil det fortsatt være behov for en stor andel nye materialer fra gruver, heter det i et intervju med Autocar .
Mercedes har etablert en fabrikk i Kuppenheim, Tyskland som bruker en hydrometallurgisk prosess for å resirkulere batterier. Kort sagt, tyskerne bruker nå en væske i stedet for termisk energi for å skille de brukte batteripakkene.
LES OGSÅ: Norge beklager særskilt forbud mot elbiler
Anlegget i Kuppenheim forventes å nå en årlig kapasitet på 2500 tonn innen tre til fire år. Ifølge Autocar skyldes den nåværende begrensningen på mengden batterimateriale Mercedes kan resirkulere at Mercedes rett og slett ikke har nok å resirkulere fra.
– Du må ha en viss mengde batterier på markedet, for du kan begynne å resirkulere dem. Så først må du produsere dem, og dette skal gjøres med råvarer fra gruver, for du har ingenting å resirkulere.
– Kvalitetsstandarden for våre batterier er åtte til ti år. Så det blir noe forsinkelse. Det betyr at vi de neste tre, fire eller fem årene vil prestere med lavere kapasitet. Men det er veldig viktig at vi forstår prosessen. Og enda viktigere at vi forstår skalerbarhet, sier Jörg Burzer.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!