12.000 frikilometer hvert år. Det er dette Mercedes holder på med med utviklingen av en ny type solcellebelegg på biler. Konkret skal bilene smøres inn i en tynn pasta.
Mercedes planlegger å utvikle en spesiell lakk med innebygde solceller som skal gjøre det mulig for deres elbiler å tilbakelegge opptil 12.000 ekstra kilometer per år ved bruk av solenergi alene. Ideen er basert på en teknologi der tynne solcellelag integreres direkte i bilens overflate.
Ifølge produsenten må solcellene som brukes være ekstremt tynne – bare rundt fem mikrometer – og kan påføres bilens karosseri som en form for pasta.
Dette er skrevet av Bild .
For å beskytte solcellene bruker Mercedes en lakk basert på nanoteknologi som er i stand til å slippe inntil 94 prosent av solenergien igjennom. Teknologien tilfører kun ca 50 gram ekstra vekt pr kvadratmeter til bilen.
Med en virkningsgrad på 20 prosent, under optimale forhold, kan solmalingen generere energi tilsvarende 12.000 kilometer per år for en bil med et overflateareal på ca. 11 kvadratmeter, slik tilfellet er for eksempel for en middels størrelse SUV.
LES OGSÅ: BMW M3 Touring har fått 855 hestekrefter
Mercedes peker på to scenarier: I Stuttgart, hvor Mercedes har sitt hovedkontor, kjører en gjennomsnittlig bil fra merket cirka 52 kilometer per dag.
Her kan opptil 62 prosent av energiforbruket dekkes ved hjelp av solenergi. I solrike områder som Los Angeles kan solcellene potensielt generere energi for 100 prosent av den daglige trafikken.
Teknologien er fortsatt under utvikling og Mercedes har ennå ikke gitt ut detaljer om celleteknologien som er brukt.
Det understrekes imidlertid at produksjonen av malingen skal være miljøvennlig og ikke vil bruke silisium, men i stedet materialer som er lett tilgjengelige, giftfrie og enkle å resirkulere. I tillegg forventes denne metoden å være billigere å produsere enn tradisjonelle solcellemoduler.
Det vil ta tid før teknologien er klar for kommersiell bruk. Mercedes jobber fortsatt med å utvikle metoder som sikrer at sollakken kan påføres effektivt på hele bilens overflate, uavhengig av de enkelte delenes form og helning.