Fagforbundets regler og avtaler hindrer Mercedes i å ansette og si opp som de vil. Så nå kan enkelte ansatte få 3 millioner kroner for selv å si opp.
Mercedes søker å redusere antall ansatte og har presentert en ordning der enkelte ansatte kan få inntil 3 millioner kroner for å slutte i selskapet.
Målet er å oppnå økonomiske besparelser på 34 milliarder kroner over en periode på to år.
"Alle som ønsker å forlate selskapet kan gjøre det ganske trygt," sa Ergun Lümali, leder av samarbeidsrådet, til Handelsblatt .
Det nye trekket fra Mercedes følger samme oppskrift som en rekke av konkurrentene følger. De må også gå på diett.
Blant dem som trenger å stramme sikkerhetsbeltene mest er Volkswagen. I løpet av de neste årene vil merket fra Wolfsburg spare 34 000 arbeidsplasser og 3 fabrikker hjemme i Tyskland.
Tilbake hos Mercedes kutter de ned for å forberede seg på en verden der elbiler ikke er den samme store bedriften som biler med forbrenningsmotor.
Samtidig har konkurransen utenfra – spesielt fra Kina – blitt skjerpet. Kineserne er imidlertid ikke uten sine egne problemer.
Det er nylig rapportert at minst ett bilmerke er på randen av konkurs. De ansatte kan uansett ikke få lønn. Les mer om det her .
For å håndtere situasjonen har Mercedes-ledelsen utarbeidet en sluttpakke som er presentert for alle ansatte ved fabrikkene i Tyskland.
Ifølge Handelsblatts opplysninger kan en mellomleder med 30 års ansiennitet og en månedslønn på 64.000 kroner forvente et sluttvederlag på over 3,4 millioner kroner.
En fabrikkarbeider i 30-årene med en månedslønn på 40.000 kroner kan forvente å få i overkant av en million kroner for å si opp.
Mercedes håper at tilbudet vil motivere opptil 30.000 ansatte til å forlate selskapet frivillig. Ergun Lümali sier imidlertid at det hele er frivillig i første omgang.
– Hvis du ikke vil slutte, trenger du ikke. Men hvis du velger å gjøre det, vil du motta sjenerøs kompensasjon."
Samtidig forventes det at de ansatte som blir værende i bedriften må akseptere en betydelig lønnsreduksjon for å beholde jobben.