Mercedes tilbyr ansatte 3 millioner kroner for å si opp

Fagforbundets regler og avtaler hindrer Mercedes i å ansette og si opp som de vil. Så nå kan enkelte ansatte få 3 millioner kroner for selv å si opp.

Mercedes søker å redusere antall ansatte og har presentert en ordning der enkelte ansatte kan få inntil 3 millioner kroner for å slutte i selskapet.

Målet er å oppnå økonomiske besparelser på 34 milliarder kroner over en periode på to år.

"Alle som ønsker å forlate selskapet kan gjøre det ganske trygt," sa Ergun Lümali, leder av samarbeidsrådet, til Handelsblatt .

Det nye trekket fra Mercedes følger samme oppskrift som en rekke av konkurrentene følger. De må også gå på diett.

Blant dem som trenger å stramme sikkerhetsbeltene mest er Volkswagen. I løpet av de neste årene vil merket fra Wolfsburg spare 34 000 arbeidsplasser og 3 fabrikker hjemme i Tyskland.

Tilbake hos Mercedes kutter de ned for å forberede seg på en verden der elbiler ikke er den samme store bedriften som biler med forbrenningsmotor.

Samtidig har konkurransen utenfra – spesielt fra Kina – blitt skjerpet. Kineserne er imidlertid ikke uten sine egne problemer.

Det er nylig rapportert at minst ett bilmerke er på randen av konkurs. De ansatte kan uansett ikke få lønn. Les mer om det her .

For å håndtere situasjonen har Mercedes-ledelsen utarbeidet en sluttpakke som er presentert for alle ansatte ved fabrikkene i Tyskland.

Ifølge Handelsblatts opplysninger kan en mellomleder med 30 års ansiennitet og en månedslønn på 64.000 kroner forvente et sluttvederlag på over 3,4 millioner kroner.

En fabrikkarbeider i 30-årene med en månedslønn på 40.000 kroner kan forvente å få i overkant av en million kroner for å si opp.

Mercedes håper at tilbudet vil motivere opptil 30.000 ansatte til å forlate selskapet frivillig. Ergun Lümali sier imidlertid at det hele er frivillig i første omgang.

– Hvis du ikke vil slutte, trenger du ikke. Men hvis du velger å gjøre det, vil du motta sjenerøs kompensasjon."

Samtidig forventes det at de ansatte som blir værende i bedriften må akseptere en betydelig lønnsreduksjon for å beholde jobben.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...