Miljøaktivister tar på seg skylden for angrep mot Tesla

Politiet i Tyskland mistenker en gruppe venstreorienterte aktivister for å ha satt fyr på bl.a. en kran og noen kabler på Teslas fabrikk i utkanten av Berlin.

Tysk politi etterforsker for tiden om venstreorienterte aktivister står bak et brannattentat mot Teslas fabrikk i utkanten av Berlin.

Angrepet fant sted tirsdag kveld og rammet byggeplasser like ved fabrikken i Grünheide. Myndighetene etterforsker mulige koblinger til venstreekstreme grupperinger.

Dette melder blant annet T-Online .

Alarmen gikk tirsdag kveld da det brøt ut branner flere steder i nærheten av Teslas fabrikk. Ifølge tyske medier var angrepet rettet mot underleverandører tilknyttet flere av bilmerkets byggeprosjekter i området.

Redningsarbeidere og politi kom til stedet og fant ut at to kraner og flere kabler sto i flammer.

Det ble raskt klart at brannene var påsatt. Politiet fant et brev publisert på Internett der en venstreekstremistisk gruppe tok på seg ansvaret for angrepet.

Gruppen protesterer mot Teslas tilstedeværelse i Berlin og planlegger å utvide fabrikken.

Det er ikke første gang Tesla-fabrikken i Grünheide blir utsatt for denne typen angrep. Men situasjonen har eskalert ytterligere etter at Elon Musk offentlig støttet høyreorienterte AfD foran forrige helgs valg i Tyskland.

Tysk politi ser nå på om de kan plassere reelt ansvar for angrepet hvor som helst. Samtidig har sikkerheten rundt fabrikken økt betydelig.

Det er særlig fokus på de nye byggeprosjektene, som blant annet utføres av Deutsche Bahn. Den tyske jernbanegiganten planlegger en godsstasjon i nærheten av fabrikken, et prosjekt som har utløst debatt.

Miljøaktivister har reist trehytter rundt fabrikken i Grünheide som en del av deres protester mot Teslas utvidelsesplaner. Flere av aktivistene har hatt konfronterende oppførsel overfor personer som jobber med eller direkte for Tesla.

Det siste angrepet på bilfabrikken kommer på et tidspunkt hvor en stor mengde skog hugges for å gi plass til en utvidelse av fabrikkområdet.

Tesla i Grünheide har vært et samlingspunkt for diskusjoner om miljøhensyn og lokal utvikling. Uenigheter om bl.a. Vannforbruk og påvirkning på det omkringliggende økosystemet har gjentatte ganger ført til demonstrasjoner foran fabrikken.

Myndighetene svarer etter tur med å patruljere byggeplassene. Dette for å sikre at Teslas byggeplaner ikke blir ytterligere forstyrret eller sabotert.

Tesla har ennå ikke offisielt kommentert de spesifikke sikkerhetstiltakene som ble iverksatt etter det siste angrepet. Men det er ventet at selskapet vil intensivere samarbeidet med lokale myndigheter.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

20 000 Volkswagen-ansatte har sagt opp

Offisielt er dette tidligpensjonering. Men i realiteten er dette...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...