NEVS, som dukket opp fra restene av Saab Automobile, har kansellert en avtale med libanesiske EV Electra. Likevel fortsetter EV Electra å bruke bilen.
Historien forteller at den kriserammede NEVS designet og bygde prototyper av Emily GT på bare 9 måneder.
Bilen, som Saabs tidligere ansatte står bak, nådde imidlertid aldri produksjonsfasen, fordi det kinesisk-svenske selskapet måtte gi tapt.
Men nå lever ikke avtalen med den libanesiske EV Electra, som kjøpte restene av Saab i desember i fjor, opp til slutten av handelen. Derfor har NEVS revet den på midten.
Likevel fortsetter EV Electra å ulovlig bruke Emily GT som et blikkfang. Dette skriver Dagens Industri .
LES OGSÅ: Knut får 130.000 kroner i erstatning for ulovlig Mercedes
Kort tid etter medienes henvendelse endret EV Electra navnet på Emily GT, slik at den nå heter Gaza GT. Men det er samme bil. Den libanesiske Jihad Mohammad erkjenner til og med dette.
Men da bare fra 'utseende'. Alt annet har endret seg etter at avtalen med NEVS ble revet opp, sier direktøren. Men det er pålogget.
I hvert fall hvis du spør NEVS. Ifølge direktør Nina Selander har EV Electra verken tilgang til prototypene eller de tekniske tegningene bak bilene. Alt er fortsatt i Sverige. Antagelig ved Saabs gamle fabrikk i Trollhättan.
– Vi har vennligst bedt ham fjerne alle bilder fra nettsiden, sier Nevs administrerende direktør Nina Selander til media.
Det er ikke første gang Jihad Mohammad blir anklaget for å ha stjålet. Ifølge Carup har libaneseren tidligere gjort tall med den kinesiske elbilen Skywell ET5.
Selander ble på sin side rørt til tårer da hun nylig så Saabs tidligere lager av bildeler og skrot tomt ved en helt annen anledning. Les mer om det her .
