En ny studie fra USA peker pรฅ at fotgjengere som bruker refleksvester for รฅ vรฆre synlige er akkurat det motsatte for bilsikkerhetssystemer.
Fotgjengere som bruker refleksvester for รฅ vรฆre synlige i trafikken kan oppleve en uventet risiko: de kan bli usynlige for de automatiserte sikkerhetssystemene til moderne biler.
En ny rapport fra Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) peker pรฅ at refleksene som er avgjรธrende for synlighet i mรธrketida kan vรฆre vanskelige for noen av disse systemene รฅ fange opp. Dette er problematisk, da de fleste ulykker med fotgjengere skjer nettopp om natten.
IIHS testet fรธrerassistentsystemene til tre forskjellige bilmerker: Honda CR-V, Mazda CX-5 og Subaru Forester.
I testen ble en dukke plassert i et fotgjengerfelt og kledd i forskjellige klรฆr.
To av antrekkene til dukken var reflekterende โ en i hvitt og en i svart. Deretter ble dukken stilt ut i et fotgjengerfelt under ulike lysforhold (mรธrkt, tusenfryd og 20 lux โ kravet om belysning av fotgjengerfelt i USA, red.) for รฅ teste om systemene kunne registrere 'mennesket' med en hastighet pรฅ 40 km/t.
Resultatene varierte. Men Honda CR-V og Mazda CX-5 viste klare begrensninger. Uten reflekser hadde den svarte dukken det forventet dรฅrligst i mรธrket.
Bรฅde Honda og Mazda hadde problemer med รฅ registrere den. Mazda sakket ned med en god tredjedel. Mens Hondaen traff dollyen uten รฅ bremse. Med fjernlys oppdaget begge bilene dollyen og bremset. Ved 20 lux belysning presterte begge bilene bedre.
Den hvite dukken var ogsรฅ usynlig for Hondaen i mรธrket. Mens sikten var litt bedre ved 10 lux (lรธvetann) og 20 lux. Mazdaen bremset derfor 'best' for den hvitkledde dukken.
Problemene oppsto da dukken hadde pรฅ seg refleksvest.
โ Da dummyen hadde pรฅ seg refleksvesten, bremset ikke CR-V i noen av testene, uavhengig av belysningen, sier IIHS.
โ I motsetning sank CX-5 mer med 10 lux belysning nรฅr dukken hadde pรฅ seg svarte klรฆr. Men med 20 lux belysning gikk det dรฅrligere med refleksvesten enn med den sorte duken alene.
Subaru Forester presterte generelt bedre enn de to andre bilene i testen.
Disse funnene vekker bekymring for fotgjengers sikkerhet i en tid med รธkende bruk av automatiserte fรธrerassistentsystemer. ร rets bil i Europa reiser noen av de samme spรธrsmรฅlene. Den fikk heller ikke toppkarakter nรฅr det gjelder sikkerhet. Les mer om det her .