I en undersรธkelse konkluderer Beredskapsetaten med at det ikke er stรธrre risiko for brann i hybrid- og elbiler enn i fossilbiler. Faktisk er det bare omvendt.
Beredskapsetaten har i en stรธrre undersรธkelse sett pรฅ branner i el- og hybridbiler siden 2018. Det har da blitt sammenlignet med branner i fossilbiler. Og ifรธlge Beredskapsetaten er konklusjonen klar. Det er ingen grunn til รฅ frykte hyppigere branner i el- og hybridbiler. Elektriske og hybridbiler tar sjeldnere fyr enn konvensjonelle biler. Faktisk viser tallene at for hver 10.000 eksempler pรฅ det som kan kalles en ladbar bil, var det kun 2,8 branner fra 2018 til 2021. Ifรธlge Beredskapsetaten er det tallet oppe i 4,6 branner nรฅr det kommer til fossile branner. – drivstoffbiler. Dette indikerer at elbilen ikke er en stรธrre brannfare enn fossilbilen. LES OGSร : En annen kommune forbyr hastigheter over 50 km/t โ ยซDet er en stor seierยป Men betyr det at du som elbileier bare kan lene deg tilbake i bilens veganske skinnseter? Nei ikke helt. For selv om det ikke bryter ut brann i en elbil oftere enn i en fossilbil, er det fortsatt en rekke risikoer knyttet til elbilbranner. For nรฅr det brenner i en elbil, brenner det kraftigere. I tillegg er selve slukningsarbeidet vanskeligere og tar lengre tid. Etterforskningen tyder ogsรฅ pรฅ at rรธyken fra en elbil i brann trolig er giftig. Ogsรฅ mer giftig enn det fra en brennende fossilbil. Akkurat hvor mye mer giftig er pรฅgรฅende forskning ser pรฅ.