Konflikten mellom Tesla og den svenske fagforeningen IF Metall er langt fra tapt. Nå "jukser" Tesla rundt med gamle skrapbiler.
Konflikten mellom en rekke svenske fagforeninger og Tesla har vart i over ett år. Fagforeningene, med IF Metall i spissen, prøver å presse Tesla til å inngå en tariffavtale. I den forbindelse har foreningene blant annet sperret levering av nummerskilt til nye Teslaer.
Noe som svenske domstoler ikke kan forhindre, selv om Tesla flere ganger har forsøkt å lage en rettssak ut av problemet.
For å omgå blokaden har Tesla derfor tydd til mer kreative metoder. En av disse går ut på å skrote biler og å endre selskapets postadresse.
Tidligere sendte Tesla nummerskiltene direkte til bilkjøperne, som selv måtte montere dem. Nå har Tesla funnet en ny måte å omgå blokaden på. Selskapet registrerer nye filialadresser, som Transportstyrelsen sender bilskiltene til.
Fagforeningene har forsøkt å blokkere disse adressene, men Tesla endrer bare adressen igjen. I desember i fjor skiftet Tesla adresse to ganger, og hver gang svarte fagforeningene med en blokade.
22. januar sperret fagforeningene en adresse tilhørende et bilopphuggeri i Norrköping. Tesla svarte med å endre adresse til et konsulentfirma som eies av en mann som bor i Norrköping. Denne mannen er også medeier i skrapplassen som har fått Tesla-skilt de siste månedene.
Mellom 1. desember og 7. januar ble nummerskilt for 125 skrotbiler sendt fra Transportbyrået til opphuggingen i Norrköping.
Tesla har nå endret adresse igjen og skal angivelig sende skilt til en medeier i et annet skrapselskap i Norrköping.
Denne praksisen med å bruke skrapbiler og endre adresser reiser spørsmål om Teslas forpliktelse til å overholde svensk arbeidslov.
Fagforeningene kritiserer Teslas metoder og mener at selskapet prøver å undergrave den svenske modellen for arbeidsforhold.
Tesla har så langt nektet å kommentere saken overfor fagforeningsmediet Arbetet .
Det er ukjent hvor lenge denne konflikten vil pågå og hvilke konsekvenser den vil få for Teslas aktiviteter i Sverige. Men konflikten gjør blant annet at bilmerket ikke kan utvide sitt nettverk av Superchargere i landet.
Konflikten har bl.a. raskt ettersom Tesla har gitt fagforeninger i Sverige skylden for en opphopning av elbiler ved en enkelt ladestasjon tidligere denne måneden. Les mer om det her .