Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet.
Når det gjelder å utnytte energien i bensin eller diesel, er forbrenningsmotoren på mange måter en håpløs oppfinnelse. Opptil 60 prosent av energien går tapt fra utslippet som ren varme.
Men nå har et team amerikanske forskere utviklet en metode som kan omdanne noe av varmen fra eksosrøret til elektrisitet, som kan brukes til å lade et batteri.
Dette fremgår av en vitenskapelig artikkel publisert i ACS Publications .
Det er velkjent at forbrenningsmotoren ikke er særlig effektiv. En stor del av energien i drivstoffet omdannes til spillvarme i stedet for fremdrift.
Det er ikke alt som går til spille. Noe av varmen brukes til å varme opp hytta, men det meste forsvinner gjennom eksosrøret.
Amerikanske forskere har utviklet en teknikk som kan utnytte denne spillvarmen fra utslippene. De har plassert en sylindrisk karbonfinne rundt eksosrøret. Karbonfinnen samler varmen og omdanner den til elektrisitet.
Prosessen utføres ved hjelp av en termoelektrisk generator. Generatoren utnytter temperaturforskjellen mellom de varme avgassene og den kaldere luften rundt eksosrøret for å produsere elektrisitet.
I eksperimenter har forskerne klart å generere 40 watt. I datasimuleringer nådde de hele 56 watt med en vanlig bilmotor og hele 146 watt med helikoptermotor.
Selv om forskere har lykkes med å omdanne spillvarmen fra utslipp til elektrisitet, er det fortsatt utfordringer. Mengden elektrisitet som genereres er ikke tilstrekkelig til å lade et høyspentbatteri i en elbil.
I en vanlig bil med forbrenningsmotor kan systemet imidlertid bidra til å avlaste generatoren og dermed redusere bilens drivstofforbruk. Det kan også byttes til færre skadelige stoffer fra eksosrøret.
Forskerne benekter imidlertid ikke at systemet kan forbedres. Så bli mer effektiv. Faktisk fortsetter de å jobbe med å forbedre teknologien slik at den kan spille en større rolle i fremtidens biler.
Selv små forbedringer i drivstoffeffektiviteten kan ha en betydelig innvirkning på det totale drivstofforbruket og dermed også på utslippet av skadelige stoffer fra eksos.
Denne nye metoden for å utnytte spillvarme fra eksosen er et skritt i riktig retning. Det er imidlertid viktig å huske at det fortsatt er et stykke igjen før teknologien er effektiv nok til å brukes i elbiler.
Inntil da kan det være en aktuell løsning å redusere drivstofforbruk og utslipp i biler med forbrenningsmotor.
Kineserne er, til tross for et større fokus på elbiler, faktisk ganske langt bak i denne forbindelse. I april 2024 kunne et team av kinesiske forskere demonstrere en dieselmotor som utnytter 53,09 prosent av energien.
Selv den tyske TUV måtte innrømme at ingen annen forbrenningsmotor for personbiler har klart det. Les mer om motoren her.