21. februar, 2025

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet.

Når det gjelder å utnytte energien i bensin eller diesel, er forbrenningsmotoren på mange måter en håpløs oppfinnelse. Opptil 60 prosent av energien går tapt fra utslippet som ren varme.

Men nå har et team amerikanske forskere utviklet en metode som kan omdanne noe av varmen fra eksosrøret til elektrisitet, som kan brukes til å lade et batteri.

Dette fremgår av en vitenskapelig artikkel publisert i ACS Publications .

Det er velkjent at forbrenningsmotoren ikke er særlig effektiv. En stor del av energien i drivstoffet omdannes til spillvarme i stedet for fremdrift.

Det er ikke alt som går til spille. Noe av varmen brukes til å varme opp hytta, men det meste forsvinner gjennom eksosrøret.

Amerikanske forskere har utviklet en teknikk som kan utnytte denne spillvarmen fra utslippene. De har plassert en sylindrisk karbonfinne rundt eksosrøret. Karbonfinnen samler varmen og omdanner den til elektrisitet.

Prosessen utføres ved hjelp av en termoelektrisk generator. Generatoren utnytter temperaturforskjellen mellom de varme avgassene og den kaldere luften rundt eksosrøret for å produsere elektrisitet.

I eksperimenter har forskerne klart å generere 40 watt. I datasimuleringer nådde de hele 56 watt med en vanlig bilmotor og hele 146 watt med helikoptermotor.

Selv om forskere har lykkes med å omdanne spillvarmen fra utslipp til elektrisitet, er det fortsatt utfordringer. Mengden elektrisitet som genereres er ikke tilstrekkelig til å lade et høyspentbatteri i en elbil.

I en vanlig bil med forbrenningsmotor kan systemet imidlertid bidra til å avlaste generatoren og dermed redusere bilens drivstofforbruk. Det kan også byttes til færre skadelige stoffer fra eksosrøret.

Forskerne benekter imidlertid ikke at systemet kan forbedres. Så bli mer effektiv. Faktisk fortsetter de å jobbe med å forbedre teknologien slik at den kan spille en større rolle i fremtidens biler.

Selv små forbedringer i drivstoffeffektiviteten kan ha en betydelig innvirkning på det totale drivstofforbruket og dermed også på utslippet av skadelige stoffer fra eksos.

Denne nye metoden for å utnytte spillvarme fra eksosen er et skritt i riktig retning. Det er imidlertid viktig å huske at det fortsatt er et stykke igjen før teknologien er effektiv nok til å brukes i elbiler.

Inntil da kan det være en aktuell løsning å redusere drivstofforbruk og utslipp i biler med forbrenningsmotor.

Kineserne er, til tross for et større fokus på elbiler, faktisk ganske langt bak i denne forbindelse. I april 2024 kunne et team av kinesiske forskere demonstrere en dieselmotor som utnytter 53,09 prosent av energien.

Selv den tyske TUV måtte innrømme at ingen annen forbrenningsmotor for personbiler har klart det. Les mer om motoren her.

Latest

Don't miss

Nürburgring forbyr motorsykler på bane

Motorsykler har blitt forbudt fra verdens mest kjente racerbane...

Bilfabrikk forlatt – 600 ansatte går ut i sinne

Ansatte ved BMWs Mini-fabrikk i Birmingham har blitt sinte...

Aldri skjedd før – danskene jager den samme bilen

Nye tall fra Bilbasen viser at nedgangen for elbiler...

Kjørelærere vil forby manuelle girkasser til førerprøver

Men siden det har blitt mulig i vårt land...

Dansker legger ned: «Vet ikke om vi kommer tilbake»

Det tok tre år før det danske bilrallyet LWRD...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...

Disse ønskede skiltene ble avvist av det danske bilverket i 2024

De såkalte «ønskede» skiltene er dyre i Danmark. Men det gir deg ikke rettigheter til hver tekst. Det viser en dokumentgjennomgang som Boosted har...

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt etter at en stein fløy over og traff...

Bilmerke har gått konkurs – 1000 mister jobben

Bilmerket Nikola, som ville bygge elektriske lastebiler, kaster nå inn håndkleet i likhet med Fisker Inc. håndkleet i ringen. Rundt 1000 ansatte vil miste...

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen. Serbia ønsker å...

Ikoniske Top Gear-biler lagret – skal settes på museum

BBC ville skrote flertallet av de berømte Top Gear-bilene fra Clarkson, May og Hammond-tiden. Men nå får bilene leve videre på museer. Etter mange...

Nürburgring forbyr motorsykler på bane

Motorsykler har blitt forbudt fra verdens mest kjente racerbane - Nürburgring. I hvert fall under de såkalte touristenfahrten-dagene, da banen ellers er åpen for...

Ventetid på verkstedet? Hvordan fordriver du tiden?

Å ta bilen til verkstedet er sjelden den mest spennende delen av hverdagen. Enten det er en rutinesjekk, dekkskifte eller en større reparasjon, kan...

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye...