I Nederland strammer flere byer grepet om kjรธretรธy med forbrenningsmotorer. Motorsykler gรฅr ogsรฅ i denne fellen.
Det har blitt og blir stadig vanskeligere รฅ komme seg videre i Nederland. Siden 1. januar 2025 har landets miljรธsoner blitt strammet inn.
Her er det innfรธrt nullutslippssoner, og planen er at disse ogsรฅ skal omfatte motorsykler. Dette vil imidlertid fรธrst gjelde fra 2030.
Imidlertid er visse diesel- og bensinbiler allerede forbudt i de mer ยซvanligeยป miljรธsonene. Dette rapporterer nederlandske myndigheter.
Fra 1. januar 2025 vil det vรฆre grรธnne og blรฅ soner for dieseldrevne personbiler og varebiler. Dieselmotorer som ikke oppfyller utslippsstandard 4 har ikke lov til รฅ kjรธre inn i de grรธnne sonene, mens Euronorm 5 setter standarden i den blรฅ sonen.
De nye reglene betyr ogsรฅ at alle nye mopeder og scootere mรฅ vรฆre sรฅkalt ยซutslippsfrieยป for รฅ kunne kjรธres rundt i byer.
Boten for brudd pรฅ forbudene i bรฅde nullutslipps- og nullutslippssonene starter pรฅ 100 euro, tilsvarende omtrent 750 kroner.
Til sammenligning koster det i Danmark en bot pรฅ 1500 kroner รฅ kjรธre inn i en sรฅkalt miljรธsone med en uautorisert bil.
Tilbake i Nederland er det planlagt at alle miljรธsoner skal erstattes av nullutslippssoner i Amsterdam, Arnhem, Haag og Utrecht senest innen 2030. Dette betyr at motorsykler med forbrenningsmotorer ogsรฅ vil bli forbudt i byene.
Ytterligere รฅtte kommuner har miljรธsoner som kun gjelder dieseldrevne lastebiler. Det finnes imidlertid nesten ingen regler uten unntak. Og sรฅnn er det ogsรฅ i Nederland.
Helt frem til 2030 vil det vรฆre flere ยซovergangsperioderยป der de ulike biltypene gradvis vil bli forbudt i nullutslippssonene.
Frem til 2027 er varebiler som oppfyller Euro 5-standarden tillatt. Euro 6-varebiler kan kjรธre i sonene frem til 2028, og mindre Euro 6-lastebiler kan kjรธre i omrรฅdene frem til 2030, dersom de ikke var eldre enn 5 รฅr per 1. januar 2025.