Hvis BMW holder seg til konseptet, vil kommende M3 ha hele 18.000 newtonmeter. Vision Driving Experience er en forhåndsvisning av fremtiden til M-biler.
Er Vision Driving Experience den kommende BMW M3? Det korte svaret er nei. Likevel sier det noe om hva vi kan forvente. Og det er kanskje 18.000 newtonmeter.
Elbiler er allerede kjent for sitt enorme dreiemoment helt fra starten. Det løfter M-avdelingens nyeste prototype rett til neste nivå.
De 18.000 newtonmeterne leveres av fire elektriske motorer. En ved hvert hjul. Det hele styres ved hjelp av en ny datamaskin kalt "Heart of Joy".
Kort fortalt er det en liten, svart boks som styrer alt i den elektriske drivlinjen. Og også hvordan bilen vil utnytte sitt enorme dreiemoment. Det er en grunn til at BMW utstyrer bilen med så mye dreiemoment.
Noen vil kanskje si at det er direkte barnslig. M-avdelingen gjør dette utelukkende for å bevise at 18 000 newtonmeter er mulig å utnytte i en bil med 3-serie dimensjoner.
– Heart of Joy gjør oss i stand til å ta gleden ved å synge ikke bare til neste nivå, men til et enda høyere nivå.
«I tillegg øker vi effektiviteten og dermed rekkevidden ytterligere, fordi sjåføren i fremtiden vil bremse nesten utelukkende ved å bruke bremseenergigjenvinning», sier Frank Weber, utviklingssjef i BMW AG.
M-folket hevder også at regenereringen i bremsene er så potent at de kommende Neue-klasse-eierne, det er det BMW kaller de kommende elbilene, er så kraftige at eierne bare fysisk trenger å trykke på bremsepedalen 2 prosent av tiden.
Ta en god titt på bilen i videoen under. Har du lagt merke til felgene? Vel, nei. Prøv igjen. For når de blir grønne, akselererer bilen.
Når lyset er blått, blir energi regenerert fra bremsene. Og når lyset er oransje, trykker sjåføren på den fysiske bremsepedalen. Det er imidlertid neppe en funksjon som inngår på samlebåndet.