Over 1000 hestekrefter. Dette mรฅ neste bil fra Mercedes-AMG gjรธre godt. Men det er ikke pรฅ grunn av noen brรธlende bensinmotor.
Nรฅr du vil vรฆre et svar pรฅ Lotus Eletre og den kommende Porsche Cayenne, trenger du mer enn 1000 hestekrefter. I hvert fall ifรธlge Mercedes-AMG.
Bilen fra Affalterbach er ikke bare AMGs fรธrste elektriske SUV. Det er ogsรฅ tuneravdelingens fรธrste egenutviklede plattform. Du trenger ikke รฅ lรฅne fra det vanlige Mercedes-programmet.
SUV-en forventes รฅ ha premiere en gang i 2027. Og den er ganske bra. Men nรฅ skrev vi 'neste AMG' litt lenger opp i artikkelen.
Og det er โ kanskje โ litt usikkert. Ifรธlge Autocar kiler tyskerne av og til en firedรธrs sedan med samme teknologi. Antagelig til premiere en gang i 2026. Men det er fortsatt forbundet med stor usikkerhet.
Nรฅr det kommer til stรธrrelse, vil ikke den nye super-merceren vรฆre den stรธrste. Altsรฅ ikke GLS-stรธrrelse. Men det blir ikke noe GLE heller. Den ligger โ igjen โ rett i midten.
Selv om Mercedes-AMG kun skal bygge elbiler i fremtiden, lever regissรธr Michael Schiebe etter fรธlgende motto: ยซAMG first, electric cars nextยป.
Nรฅr det er sagt, er Michael Schiebe den samme direktรธren som mener at AMGs kunder ikke kjรธper bil fra Affalterbach i det hele tatt pรฅ grunn av motoren. Det har i alle fall ingenting med V8-motoren รฅ gjรธre, sier han. Les mer om det her.
Mens tuneravdelingen fortsatt mener at elbiler er det eneste ekte, har Mercedes mรฅttet innrรธmme at biltypen ikke selger som forventet. Merkets fรธrste masseproduserte elbil ble i det stille droppet tidligere i รฅr, og for det erkjente direktรธr Ola Kรคllenius at Stuttgart-merket ikke bare selger elbiler.