Over 1000 hestekrefter. Dette må neste bil fra Mercedes-AMG gjøre godt. Men det er ikke på grunn av noen brølende bensinmotor.
Når du vil være et svar på Lotus Eletre og den kommende Porsche Cayenne, trenger du mer enn 1000 hestekrefter. I hvert fall ifølge Mercedes-AMG.
Bilen fra Affalterbach er ikke bare AMGs første elektriske SUV. Det er også tuneravdelingens første egenutviklede plattform. Du trenger ikke å låne fra det vanlige Mercedes-programmet.
SUV-en forventes å ha premiere en gang i 2027. Og den er ganske bra. Men nå skrev vi 'neste AMG' litt lenger opp i artikkelen.
Og det er – kanskje – litt usikkert. Ifølge Autocar kiler tyskerne av og til en firedørs sedan med samme teknologi. Antagelig til premiere en gang i 2026. Men det er fortsatt forbundet med stor usikkerhet.
Når det kommer til størrelse, vil ikke den nye super-merceren være den største. Altså ikke GLS-størrelse. Men det blir ikke noe GLE heller. Den ligger – igjen – rett i midten.
Selv om Mercedes-AMG kun skal bygge elbiler i fremtiden, lever regissør Michael Schiebe etter følgende motto: «AMG first, electric cars next».
Når det er sagt, er Michael Schiebe den samme direktøren som mener at AMGs kunder ikke kjøper bil fra Affalterbach i det hele tatt på grunn av motoren. Det har i alle fall ingenting med V8-motoren å gjøre, sier han. Les mer om det her.
Mens tuneravdelingen fortsatt mener at elbiler er det eneste ekte, har Mercedes måttet innrømme at biltypen ikke selger som forventet. Merkets første masseproduserte elbil ble i det stille droppet tidligere i år, og for det erkjente direktør Ola Källenius at Stuttgart-merket ikke bare selger elbiler.