Faktisk ble det droppet. Men nå gjeninnfører New York en forhatt rushtidsavgift som nesten alle sjåfører må betale.
I 2025 vil New York gjeninnføre en skatt som påvirker trafikken i byens sentrale områder.
Fra midnatt 5. januar 2025 vil bilister som kjører inn i det sentrale forretningsdistriktet (CBD) måtte betale 9 dollar i bompenger for biler. For folk på motorsykkel er beløpet 4,5 dollar.
For mindre lastebiler og busser som ikke brukes til pendling, vil avgiften være $14,40.
Mens større lastebiler og turistbusser vil bli belastet $21,60. Avgiften, som også inkluderer rabatter om natten, er en del av en plan for blant annet å redusere trengsel og forbedre luftkvaliteten i byen.
New Yorks ordfører har støttet planen, som også vil samle inn penger til forbedringer av offentlig transport.
LES OGSÅ: Dansk by innfører kritisert forbud mot biler
Ifølge bystyret vil initiativet over tid samle inn 15 milliarder dollar, som skal brukes til å forbedre og utvide Metropolitan Transportation Authority sine tjenester – det vil si kollektivtransport.
Det er ventet at bilforbruket vil falle med 5 prosent. Og at antall vogner i CBD-området reduseres med 10 prosent når avgiften trer i kraft.
Tiltaket var opprinnelig planlagt å tre i kraft allerede i 2023, men ble utsatt etter kritikk, som særlig fokuserte på bekymringene for bilistenes økonomi.
New York-guvernør Kathy Hochul forklarte hvorfor skatten nå er lavere enn tidligere foreslått.
– Et gebyr på 15 dollar var rett og slett for høyt under dagens økonomiske forhold. Derfor har vi redusert den daglige avgiften til 9 dollar for biler.
Det vil spare daglige pendlere for nesten 1500 dollar i året, og det beløpet utgjør en stor forskjell for mange familier, sier hun.
Mens mange bilister kan se frem til rabatter eller fritak, er det ikke bare de som kjører inn i CBD som vil føle endringen.
Taxiselskaper vil bli belastet med et gebyr på $0,75 per tur. tur til, fra eller innenfor CBD-området.
Mens tjenester som Uber og Lyft må betale $1,50 per tur. tur. Kritikere har påpekt at disse kostnadene kan havne hos passasjerene.
Planen inneholder også unntak for enkelte grupper. Personer med lav inntekt og funksjonshemmede vil kunne få rabatter eller fritak.
Endringene vil ifølge myndighetene ikke bare gi økonomiske midler til transport, men også bidra til mindre forurensning og færre biler på byens veier.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!