Nissan GT-R har aldri offisielt vært til salgs i Danmark. Men etter 18 år er ordrebøkene også permanent stengt i Japan.
Nissan GT-R er en av de eldste bilene du teknisk sett kan kjøpe fra fabrikken i dag. Det er 18 år siden den gang. Men nå er ordrebøkene også stengt i Japan. Det betyr at bilen ikke lenger kan bestilles fra fabrikken noe sted i verden.
Det skriver merket selv på sine nettsider .
Produksjonen for det nordamerikanske markedet stoppet opp i oktober i fjor, mens Nissan holdt ordrebøkene åpne hjemme i Japan.
– Nissan GT-R har fått bestillinger fra mange kunder, og nå stenges ordrestrømmen i forhold til mengden biler som allerede er planlagt, heter det i en løst oversatt melding fra japaneren.
Det er uklart hvor mange GT-R-modeller, og dermed håndbygde 3,8-liters V6-motorer, Nissan allerede har i sin 'kundebank'. Eller generelt når den siste bilen ruller ut av fabrikken.
Nissan vil gjerne fortsette i 17 år til
Men det er sikkert at de siste kundene har meldt seg på bil. Japanerne er imidlertid triste over at GT-R-produksjonen stopper opp.
Allerede i fjor gjorde merket det klart at det gjerne vil holde liv i samlebåndet, som delvis drives for hånd, i mange år til. Det kan imidlertid ikke gjøres. Les mer om det her .
Allerede sommeren 2021 forsvant GT-R-modellen fra merkets europeiske modellutvalg. Da fikk nye støykrav skylden. Senere forsvant bilen også i Australia fordi den ikke kunne oppfylle strengere krav til kollisjonstest.
Da R35 GT-R først dukket opp på slutten av 2007, ble den drevet av en 3,8-liters twin-turbo V6-motor med 480 hestekrefter. Med årene økte antallet hestekrefter.
I dag har toppmodellen, med kallenavnet Nismo Track Edition, 600 hestekrefter. Det er imidlertid 50 biler kalt GT-R50 med hele 720 hestekrefter fra samme motor.
Bilen ble, som navnet antyder, bygget for å feire Nissans ytelsesavdeling Nismos 50-årsjubileum i 2020.
Hvis Nissan, som for tiden har alvorlige økonomiske problemer, overlever som merkevare, er det mye som tyder på at GT-R-modellens etterfølger blir en elbil.
Nylig kunngjorde imidlertid Nissan at de stenger halvparten av fabrikken i Sunderland, England, for å spare penger. Det er bl.a. Her er Qashqai-modellen bygget for det europeiske markedet.
I tillegg skal 9000 ansatte permitteres over hele verden. Men det er kanskje ikke nok. Etter mislykkede forhandlinger med Honda gjorde Nissan-ledelsen det klart at de kunne gå tom for penger innen et år.