Robert Stroms Nissan Leaf er rammet av en alvorlig feil i batteripakken. Men Nissan avviser at det er noen form for garanti mot denne typen ting.
Nissan i Norge vil ikke hjelpe Robert Strom. Så nå sitter han igjen med en verkstedregning på til sammen 152.000 danske kroner.
Regningen må betales dersom han vil ha nytt batteri i sin Nissan Leaf. Batteriet har stoppet på grunn av defekte battericeller.
Å bytte dem vil koste tilsvarende 150.000 DKK. Men selv om Nissans batterigaranti faktisk er åtte år lang, nekter den norske importøren foreløpig å hjelpe Robert med hele eller deler av regningen.
På det norske svaret til FDM, NAF, har du imidlertid også hørt om situasjonen Robert Strøm er i, og det er det ingen tvil om. Feilen er Nissans feil.
LES OGSÅ: Volkswagen vil ha 70.000 kroner av Hans – nå har regningen forsvunnet
– Det tar ofte bare noen sekunder, fra bilen har for eksempel 60 prosent batterikapasitet til den er veldig nær null.
– De defekte cellene tåler ikke varmen som oppstår i batteripakken, trolig på grunn av utilstrekkelig avkarbonisering, skriver NAFs batteriekspert Jan Tore Gjoby til norske Motor .
Etter at NAF gikk inn i Robert Stroms sak, har tonen hos Nissan i Norge blitt en litt annen. Nå heter det at 'saken ikke er håndtert godt nok'. Men om Robert Strøm får noe hjelp med utgiften er fortsatt uklart.
I mellomtiden kan han fortsatt kjøre rundt i Nissan Leaf. Det er imidlertid nede i 40 prosent av den opprinnelige batterikapasiteten. Det betyr at bilen kun klarer å tilbakelegge rundt 100 kilometer på én lading.
I Norge har Leaf ellers vært en kjempehit, noe det tilsynelatende fortsatt er. Importøren har solgt rundt 81.000 eksemplarer til nordmennene. Men det har ikke vært problemfritt. Spesielt batteripakken har gitt eierne både hodepine og lommesmerter.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!