Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig avgjørelse».
Tilbake i oktober i fjor kjøpte kinesiske Volvo Cars batteriselskapet Northvolt ut av den felles batterifabrikken Novo Energy.
Men det har ikke vært nok til å snu trenden på fabrikken. Og nå planlegger ledelsen å si opp hver tredje av de 120 ansatte.
Dette skriver Novo Energy i en pressemelding .
Årsaken til den massive oppsigelsesrunden er også ganske enkel. Fabrikken skriver selv at det er nødvendig å tilpasse seg «endrede markedsforhold» og en «tilpasset forretningsplan».
Kunngjøringen innebærer at forhandlinger med de ansattes fagforeninger nå har startet. Og hva de ender opp med, er det alt for tidlig å si noe om.
– Vi tar denne vanskelige, men nødvendige beslutningen for å tilpasse organisasjonen vår til endrede markedsforhold, og det er ikke noe vi tar lett på, sier Adrian Clarke, administrerende direktør i Novo Energy i en kort uttalelse til pressen.
Det Volvo-eide batteriselskapet er langt fra det eneste som må svinge sparekniven for øyeblikket. De samme meldingene kommer fra praktisk talt alle hjørner av bilindustrien. Selv bilmerkene må stramme beltet.
Volkswagens økonomidirektør tror for eksempel at merket vil gå tom for penger om bare 2 til 3 år dersom den negative utviklingen ikke snus. I forsøket på å redde økonomien har merket bl.a. kunngjorde at de vil stenge flere fabrikker i Tyskland.
Andre bilmerker har allerede bukket under for den dårlige økonomien. Senest har det amerikanske bilmerket Canooo annonsert at det kaster inn håndkleet.
Det som gjenstår er en milliardgjeld til flere kreditorer, og et selskap som faktisk har under 50.000 dollar i bunnen av kista. Blå. fordi regissøren Tony Aquila har betalt seg selv med millionlønninger og reiser i privatfly på bilmerkets regning.
– Vi vil takke selskapets ansatte for engasjement og hardt arbeid. Vi vet at du trodde på selskapet vårt slik vi gjorde.
– Vi er virkelig skuffet over at alt ble som det ble, sier Canoo-direktør Tony Aquila i en pressemelding.
Hos Fisker Inc., som ble grunnlagt av den danske designeren Henrik Fisker, befinner du deg i samme situasjon. I tillegg er merkets bil Fisker Ocean nettopp kåret til «årets verste» av American Consumer Reports.
– Det er slett ikke verst å synge i. Men jeg synes synd på alle menneskene som kjøpte bilen, som nå er verdiløs og umulig å reparere, sier Jennifer Stockburger i Consumer Reports.
LES OGSÅ: Konkurs med 100 millioner i gjeld – ladeoperatør gjenoppstår uansett