Nio, som har gått i dvale i Danmark, økte i 2023 det økonomiske tapet pr bil. Dette fremgår av årsregnskapet.
Vi trenger ikke gå mer enn ett år tilbake, fordi vi finner en selvsikker Nio-direktør og grunnlegger William Li.
På bilmessen Auto Shanghai i Kina hadde Li frekkhet til å både kalle Tesla-biler "gamle og dårlige". Samtidig trodde direktøren at hans egen virksomhet ville gå med overskudd allerede i 2023.
Det viste seg imidlertid å være langt fra sant. For mens Tesla kom ut av 2023 med et overskudd på 105 milliarder kroner, som var mindre enn forventet, tapte Ni milliarder kroner på fabrikkgulvet.
Det skriver Automotive News .
LES OGSÅ: Kineserne hevder å ha løst elbilens største problem
Nærmere bestemt tok kineserne med seg et underskudd på i underkant av 20 milliarder ut av samme regnskapsår.
Det tilsvarer at Nio taper 120.000 danske kroner pr bil som ble satt sammen og solgt i 2023. Fra merkevarens økonomidirektør står det bare «at driften skal optimaliseres».
Imidlertid kan Nio planlegger å redde seg selv ved f.eks. å introdusere europeerne for et billig merke. Den såkalte Firefly. Hvorvidt dette undermerket kommer til Danmark er imidlertid fortsatt usikkert.
Hjemme har foreldregruppen derimot kuttet kraftig ned flere ganger. Først ble hver tredje av de menige ansatte sparket. Siden ble planene om et såkalt Nio-hus lagt på is, og den danske sjefen dro tilbake i mars. Les mer om det her .
Nio er derfor også å overse på bilimportørenes salgsliste. Faktisk, i løpet av de første fire månedene av 2024, har det kun blitt solgt 2 nye Nio-modeller over hele landet. Selv kriserammede Fisker har solgt langt bedre med 48 biler i år.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!