Nord-Korea vil uten tvil hevde at Madusan EV både er utviklet og bygget i landet. Men bilen er ikke noe mer enn en BYD Han med en annen logo.
Hva har danske sjåfører til felles med de i Nord-Korea? Begge gruppene har mulighet til å kjøpe en BYD Han.
I hvert fall teoretisk. De nordkoreanerne som kan ha koreanske kort kan nå kjøpe en Madusan EV. Ingenting annet enn en BYD Han med en annen logo.
Selv om bilen verken er designet eller bygget i Nord-Korea, gjør ledelsen på koreansk side allerede en stor innsats for å fortelle at bilen er overlegen konkurrenter som Tesla.
Det skriver Autodrive .
LES OGSÅ: Selskapet bak dansk bilvirksomhet sier opp 250 personer
Det er forøvrig ikke første gang at regimet i Nord-Korea lønner seg ved å få andre til å bygge dem en bil. Eller betaler er faktisk like mye sagt.
For i 1974 stjal kommunistdiktaturet 1000 Volvoer. Bilene ble godt levert i forbindelse med en avtale verdt 600 millioner kroner den gang. Nordkoreanerne "glemte" å betale for dem.
Og den kontrollen har fortsatt siden. Selv om Sverige har sendt påminnelser til regimet i Pyongyang hvert år siden den gang. Den svenske staten betalte for bilene i første omgang, slik at Volvo ikke tapte. Men siden den gang har Nord-Koreas gjeld bare vokst og vokst…og vokst. Les mer om det her .
Hvorvidt BYD Han alias Madusan EV blir en suksess i Nord-Korea, vil omverdenen neppe ha noe svar på, da landet er kjent for å være notorisk stengt for alle andre (unntatt kanskje kineserne).
Da er det straks bedre med åpenheten i Danmark. Her avslører tall fra De Danske Bilimportorer at BYD ikke har hatt en eneste 'Han' ute på de danske veiene i år.