EU hadde nesten forventet at bilmerkene ikke kan leve opp til WLTP-standardene, som de selv gir opp forbruksmessig. Situasjonen er imidlertid spesielt dårlig for BMW.
Da WLTP-standarden for forbruk og utslipp fra bilparken i EU erstattet NEDC-standarden i september 2019, forventet EU mer nøyaktige forbrukstall.
EUs egne prøver har imidlertid allerede gjort den forventningen til skamme. Den avslører målinger av den digitale drivstoffmåleren, som har vært obligatorisk i alle nye biler i EU siden 2020.
Dataene fra både WLTP-standarden og den digitale drivstoffmåleren, «On-Board Fuel Consumption Meter (OBFCM)» er noe som EU-kommisjonen holder øye med.
Og en sjekk har nå vist at bilmerkene ofte er langt unna WLTP-tallene de selv oppgir.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!
Det skriver Auto Motor und Sport .
Undersøkelsen, som EU nå har gjennomført, viser at bensin- og dieselbiler i gjennomsnitt har 21 prosent høyere forbruk enn de er gitt opp til. BMW er et av merkene som trekker antallet enormt opp.
Bensinbilene fra fabrikken i München ligger faktisk 30 prosent over det oppgitte drivstofforbruket. For dieselbilene er det tallet «bare» 25 prosent over det oppgitte tallet.
EU har likevel ikke funnet noe som ikke var forventet å stå på. Tvert imot er avvikene i forbrukstallene innenfor det som er beregnet.
EU sier dette skyldes ytre forhold som ikke kan reproduseres i laboratorietestene som WLTP-standarden er basert på.
EU-kommisjonen viser til faktorer som «veienes tilstand, temperaturen, bruken av klimaanlegg og den generelle oppførselen til sjåføren». En standardisert test kan ikke ta hensyn til dette.
Det er imidlertid enda større 'problemer' med plug-in-hybridene, og ikke bare hos BMW, mener EU-kommisjonen.
– Dette (etterforskningen, red.) bekrefter at disse korkjøretøyene foreløpig ikke utnytter potensialet sitt. Spesielt fordi de ikke lades og går på strøm så ofte som forventet, sier EU-kommisjonen.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!