En ny BMW M1 var 95 prosent komplett og nesten klar for samlebåndet da planene ble droppet. Dette avsløres av Steve Saxty, som spesialiserer seg på merkevarens historie.
Det er ingen hemmelighet at BMWs kjeller er full av prototyper som aldri ble realisert. Og et sted under jorden – sannsynligvis i München – er det en splitter ny BMW M1.
Den er 95 prosent fullført. Men det ble og blir nok aldri noe. En etterfølger til tyskernes første og så langt eneste superbil ble droppet i siste øyeblikk.
Dette avslører forfatteren Steve Saxty, som spesialiserer seg på BMWs historie. Bilen er basert på BMW Vision M Next-konseptet med fabrikkkoden i16.
– BMW hadde gjort alt klart. Også mye mer enn det under skallet på konseptbilen. Den bilen var 95 prosent komplett, sier forfatteren .
Tyskernes plan var en bil med fire sylindre og en plug-in hybrid med batteripakke. i16 har angivelig rundt 600 hestekrefter og kan gå fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder. BMW passet imidlertid på å begrense toppfarten til 300 km/t.
Arbeidet fortsatte under koronapandemien, og bilen skulle vært vist frem for publikum en gang sommeren 2022. Men til slutt skiftet BMW-ledelsen gir og ga grønt lys til et nytt prosjekt etter en hemmelig avtale med Citroën. Les mer om det her .
De ansatte har imidlertid ikke glemt historien om den originale BMW M1 eller en potensiell etterfølger. Faktisk jobber noen i merket på en ny M1 hver eneste dag.
– Hver eneste dag designer noen hos BMW en ny M1, sier Saxty.