485-versjonen av Caterham Seven vil forsvinne helt fra Europa, fordi 2-liters Ford-motoren ikke vil kunne oppfylle EUs fremtidige utslippskrav.
Etter et tiår på markedet tar Caterham konsekvensen og trekker 485-utgaven av Seven-modellen ut av Europa.
Dette fordi modellen ikke vil kunne oppfylle de kommende utslippskravene fra EU. Den såkalte Euro 7-normen.
Både 485 og den mer hardcore 485 CSR forsvinner, og de siste bilene – Caterham kaller dem Final Edition – vil bare komme hit i svært begrenset antall.
Bensinmotoren, som er fra Ford, yter 228 hestekrefter og 205 newtonmeter, som går direkte til bakhjulene via en femtrinns manuell girkasse. Nok til å sende bilene fra 0 til 100 km/t på bare 4,1 sekunder.
LES OGSÅ: Kevin Magnussen risikerer en sjelden straffe i Formel 1
– Det er et bittersøtt øyeblikk for oss med avdukingen av Final Edition-modellene. På den ene siden markerer det slutten på en av våre mest ikoniske modeller i Europa.
På den annen side har kundene nå muligheten til å eie de siste naturlig aspirerte Seven-modellene, som tar høye turtall, sier Caterhams europeiske sjef Olivier Jouanne i en pressemelding .
Caterham ble grunnlagt i England i 1973 som en avlegger av Lotus, og eies i dag av den japanske importøren VT Holdings, som kjøpte merket i 2021.
Totalt 85 Final Edition-biler skal bygges for det europeiske markedet, mens ytterligere 10 utgaver av Caterham Seven skal bygges for japanerne. De nye europeiske utslippskravene forventes å tre i kraft sent i 2026.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!