4. mars, 2025

Nye EU-regler gor legendarisk bil ulovlig i Europa

485-versjonen av Caterham Seven vil forsvinne helt fra Europa, fordi 2-liters Ford-motoren ikke vil kunne oppfylle EUs fremtidige utslippskrav.

Etter et tiår på markedet tar Caterham konsekvensen og trekker 485-utgaven av Seven-modellen ut av Europa.

Dette fordi modellen ikke vil kunne oppfylle de kommende utslippskravene fra EU. Den såkalte Euro 7-normen.

Både 485 og den mer hardcore 485 CSR forsvinner, og de siste bilene – Caterham kaller dem Final Edition – vil bare komme hit i svært begrenset antall.

Bensinmotoren, som er fra Ford, yter 228 hestekrefter og 205 newtonmeter, som går direkte til bakhjulene via en femtrinns manuell girkasse. Nok til å sende bilene fra 0 til 100 km/t på bare 4,1 sekunder.

LES OGSÅ: Kevin Magnussen risikerer en sjelden straffe i Formel 1

– Det er et bittersøtt øyeblikk for oss med avdukingen av Final Edition-modellene. På den ene siden markerer det slutten på en av våre mest ikoniske modeller i Europa.

På den annen side har kundene nå muligheten til å eie de siste naturlig aspirerte Seven-modellene, som tar høye turtall, sier Caterhams europeiske sjef Olivier Jouanne i en pressemelding .

Caterham ble grunnlagt i England i 1973 som en avlegger av Lotus, og eies i dag av den japanske importøren VT Holdings, som kjøpte merket i 2021.

Totalt 85 Final Edition-biler skal bygges for det europeiske markedet, mens ytterligere 10 utgaver av Caterham Seven skal bygges for japanerne. De nye europeiske utslippskravene forventes å tre i kraft sent i 2026.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

FDM mener ny trend blant sjåfører er gal

Elbiler kommer ikke bare ut på veiene som nye...

Håner Elon Musk – bildirektør slutter umiddelbart

Han har blitt hånet av Elon Musk for å...

Her er fartsgrensen på motorveien satt ned til 23 km/t.

En strekning av den engelske motorveien M25 er nå...

Volkswagen ID.4 synker til 140.000 kroner i pris

Volkswagen er nå så presset på det kinesiske markedet...

England har fått nok: Elbileiere må betale veiavgift

Fra 1. april må også alle elbiler i England...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...