Fisker Inc.s skjebne henger nå i en så tynn tråd at bilene kan skrotes med selv mindre skader. Samtidig nekter forsikringsselskapene å tegne omfattende forsikringer.
Fisker Inc. har lenge levd i uvisshet. Og det ble bare verre av at merket i midten av juni søkte konkursbeskyttelse i USA.
Nå er bilene så lite verdt at de selv med småskader blir erklært totaltaps. Boosted har tidligere fortalt hvordan en Fisker Ocean-eier fikk utbetalt erstatning for en bil med bulk i døren. Les mer om det her .
Både i Sverige og Norge er forsikringsselskapene nå så redde for bilmerkets skjebne at de ikke lenger tør å tilby eierne en helforsikring. Dette skyldes blant annet mangelen på reservedeler, sier selskapene.
– Fiskers biler selges nå på det norske markedet med en advarsel til bilkjøperne om at det trolig ikke vil være mulig å få tak i reservedeler.
LES OGSÅ: Slik ser Fisker Inc.s forlatte virksomhet i Danmark ut
Konsekvensen er at selv mindre skader kan bli svært dyre dersom det ikke finnes reservedeler, sier Ellen Paulsen, kommunikasjonssjef i IF i Norge, til Motor.
Denne uken har det kommet frem at Fisker har solgt godt i beholdningen av biler fra i fjor. En og samme kjøper har fått i gave over 3200 biler.
I konkursretten sa Fisker Inc.s advokat før avtalen med kjøperen ble bekreftet at bilmerket er klart til å stenge når alle eiendeler er solgt. Kreditorer står igjen og slåss om krav på svimlende 8,6 milliarder danske kroner. Les mer om det her .