Elbiler er ikke nødvendigvis lykke og svaret på alt. En ny rapport tyder også på at flere sjåfører er skeptiske til biltypen.
Mens de aller fleste sier de er fornøyde med elbilen sin, sier nesten like mange sjåfører at brukt elbil ikke er et alternativ.
Dette fremgår av den årlige DAT-rapporten som nettopp er publisert for 2025.
For når det gjelder brukte elbiler, er 47 prosent av sjåførene på jakt etter bruktbil mot ideen om å investere i en elbil som allerede har hatt minst én annen eier.
Bare 31 prosent av de spurte sa at de kunne tenke seg å bruke penger på en brukt elbil. Når sjåførene ble spurt om hvorfor de ikke kan se seg selv i en brukt elbil, er svaret klart.
Hele 48 prosent holder seg unna på grunn av den høye prisen. Mens 45 prosent sa at det er den begrensede rekkevidden som holder dem unna.
I tillegg liker ikke bilister på bruktmarkedet at det tar lang tid å lade en elbil. Akkurat som infrastrukturen – det vil si antall ladestasjoner – fortsatt lider under å være begrenset i antall. Motsatt er det bare én av fem som ser det faktum at bilen drives av et batteri som et hinder.
For bare ett år siden var det tallet 26 prosent. Motsatt sier sjåfører som allerede eier eller har eid en elbil at de er villige til å kjøpe en brukt.
Hele 78 prosent av sjåførene vil imidlertid se om den brukte elbilen har en rekke fordeler før de kaster penger på dem. For de aller fleste i denne gruppen høres det ut som om bilen må ha livstidsgaranti på batteriet for å være virkelig interessant.
Og så langt er det ingen bilmerker. Det nærmeste vi faktisk kommer en slik form for garanti er med Toyota. Japanerne lover at batteriet skal vare i 1 million kilometer. Men da må det også være innen de første 10 årene. Og det skjer nok ikke så mange sjåfører. Om noen i det hele tatt.
Tyske DAT Group har eksistert siden 1931. Men det var bare 51 år siden de begynte å spørre sjåførene om deres meninger. Imidlertid har det siden blitt publisert en årsrapport.
Selskapet sysselsetter over 550 personer i 22 land. Inkludert Danmark. Men tyskerne er ikke de eneste som tar en sveip mot bilistene.
Det gjelder også amerikanske forbrukerrapporter. Og noen ganger sårer det bilmerkene. For eksempel kåret forbrukermediene Fisker Ocean til den dårligste bilen i hele 2024.
Amerikanerne kunne lenge før prisutdelingen notere at Fisker Ocean de selv hadde kjøpt bare gikk ned i verdi. To måneder etter kjøpet var nesten 70 prosent av bilens opprinnelige verdi forsvunnet. Les mer om det her .