Nye tall fra de tyske bilprodusentenes interesseorganisasjon VDA viser at opptil 190.000 arbeidsplasser kan gรฅ tapt i landets bilindustri innen 2035.
Nye tall fra de tyske bilprodusentenes interesseorganisasjon VDA viser at landets bilindustri kan miste opptil 190.000 arbeidsplasser i 2035.
Undersรธkelsen, laget av forskningsinstituttet Prognos, peker pรฅ transformasjonen til elbiler som den primรฆre รฅrsaken.
Allerede mellom 2019 og 2023 har 46.000 arbeidsplasser i bilbransjen gรฅtt tapt, da elbiler er billigere รฅ produsere og krever fรฆrre ansatte. Tapet av arbeidsplasser ser imidlertid bare ut til รฅ fortsette. Analysen tyder pรฅ at omrรฅder som maskinteknikk, industriteknikk og metallbearbeiding vil bli hardest rammet.
โ Transformasjonen av vรฅr bransje er en kjempeoppgave. Bedriftene i tysk bilindustri og deres ansatte gjรธr den stรธrste innsatsen for at det skal lykkes. Vi รธnsker endring, sier VDA-president Hildegard Mรผller i en pressemelding .
Mรผller erkjenner at endringen, som hun selv peker pรฅ, vil fรธre til tap av arbeidsplasser. Hun vil heller ikke kalle det krise.
LES OGSร : Selges i Danmark – nรฅ stryker elbil pรฅ viktig sikkerhetstest
โ Den lavere sysselsettingen er fรธrst og fremst ikke et uttrykk for en krise, men snarere en del av transformasjonen.ยป
Undersรธkelsen viser ogsรฅ en รธkning i behovet for ansatte innen informatikk, programvareutvikling, forskning, teknisk utvikling og elektro- og energiteknikk. Siden 2019 har sysselsettingen innen informatikk og programvareutvikling รธkt med ca. 25 prosent.
En ytterligere utfordring er den demografiske utviklingen. Ifรธlge undersรธkelsen forventes rundt en fjerdedel av de ansatte รฅ gรฅ av med pensjon innen de neste ti รฅrene.
Noe som kan fรธre til mangel pรฅ kvalifisert arbeidskraft innen omrรฅder som elektro og IT. Samtidig forventes etterspรธrselen รฅ รธke innen mekatronikk og IT-nettverksteknologi, mens tilgangen pรฅ arbeidere innen omrรฅder som plast- og gummiproduksjon vil avta.
For รฅ mรธte disse utfordringene planlegger de tyske bilprodusentene og leverandรธrene รฅ investere 280 milliarder euro i forskning og utvikling og 130 milliarder euro i ombygging av fabrikkene innen 2028.
Mรผller understreker viktigheten av politiske rammebetingelser for รฅ sikre at det ogsรฅ er nye jobber รฅ finne i Tysklands bilindustri.
โ Konkurransedyktige energipriser, mindre byrรฅkrati og raskere godkjenningsprosedyrer er avgjรธrende, heter det.
Undersรธkelsen fra Prognos er basert pรฅ Federal Agencys sysselsettingsstatistikk og er basert pรฅ utviklingen innenfor 700 delsektorer knyttet til bilindustrien.
Nyheten kommer bare รฉn dag etter at Reuters meldte at Volkswagen planlegger รฅ stenge flere fabrikker i Tyskland. Hvis det skjer, vil det vรฆre fรธrste gang noensinne at merket gjรธr det i hjemlandet.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!