En ny studie har analysert at elbiler nå kan matche bensinbiler, mens det fortsatt er et stykke igjen til dieselbilenes kjørelengde når det gjelder levetid.
En ny undersøkelse viser at elbiler ennå ikke kan matche levetiden til dieselbiler, selv om plug-in-biler har tatt igjen bensinbilene.
Forskere fra University of Birmingham og London School of Economics (LSE) har analysert data fra 30 millioner biler for å undersøke levetiden til elbiler sammenlignet med bensin- og dieselbiler.
Undersøkelsen, basert på anonymiserte data fra britiske bilinspeksjoner, viser at elbiler har tatt store fremskritt, men fortsatt ligger bak dieselbiler når det kommer til lang levetid.
– Selv om elbiler representerer en nyere teknologi som tradisjonelt er mindre pålitelig, har de utviklet seg raskt.
– De nyeste elbilene forventes å overstige levetiden til gjennomsnittlige bensinbiler i samme kategori, sier folkene bak studien.
Undersøkelsen viser at en moderne elbil har en gjennomsnittlig levetid på 18,4 år og kan kjøre 200.000 kilometer. Bensinbiler har en levetid på 18,7 år og kjører 187.000 kilometer i gjennomsnitt. Dieselbiler har en kortere levetid på 16,3 år, men kjører ofte opptil 410 000 kilometer.
Elbiler forbedres imidlertid raskere enn bensin- og dieselbiler når det kommer til pålitelighet. For hvert produksjonsår synker sannsynligheten for feil i elbiler med 12,6 prosent. Dette skal sammenlignes med 6,7 prosent for bensinbiler og kun 1,9 prosent for dieselbiler.
– Resultatene våre gir viktig innsikt i elbilers levetid og miljøpåvirkning. Elbiler er ikke lenger bare et nisjealternativ.
Men et bærekraftig alternativ til tradisjonelle biler – et viktig skritt mot en fremtid med null CO2-utslipp, sier Dr. Viet Nguyen-Tien fra LSE.
Professor Robert Elliott fra Birmingham University legger til at han mener at elbiler har flere miljøfordeler i takt med en annen energimiks.
– Elbiler har betydelige miljøgevinster. Spesielt ettersom Europa går over til en mer fornybar energimiks.
– Til tross for høyere utslipp fra produksjon, kan en langvarig elbil raskt kompensere for CO2-avtrykket og bidra til kampen mot klimaendringer – noe som gjør dem til et mer bærekraftig, langsiktig valg.
Forskerne understreker imidlertid at det fortsatt er behov for mer forskning på elbilers levetid. Vi er fortsatt i tidlig fase av elbilens nåværende utvikling, og det er ukjent hvordan moderne elbiler vil klare seg om 20 eller 30 år.
I tillegg er kostnadene ved å bytte batterier fortsatt betydelig høyere enn for tilsvarende komponenter i bensin- og dieselbiler. Til slutt erkjenner forskerne at noen av dataene fra bilkontrollene kan være feil på grunn av måten de er registrert på.
Selv om elbiler har gjort store fremskritt, er det fortsatt utfordringer som må overvinnes fordi de kan matche levetiden til dieselbiler.