Statsstottote tar bare med seg elbilen litt underveis inn i bilistenes garasjer, der det fortsatt er bensinbilen som dominerer. Det viser nye tall.
Det er ikke mye รฅ diskutere. Det er fortsatt bensinbilen som dominerer og topper salgslistene i Europa.
I mellomtiden har salget av elbiler nรฅ gรฅtt ned i flere av de helt store landene i Europa. I Tyskland har dette skjedd for sjette mรฅned pรฅ rad. Senest med 18,1 prosent i juni. I Nederland har salget av elbiler falt med 15 prosent, og i Frankrike med 10,3 prosent.
Sรฅ langt har de fleste bilkjรธpere i Europa valgt rene bensinbiler. Konkret har bensinbiler en markedsandel pรฅ 35,3 prosent, etterfulgt av hybridbilen som sitter pรฅ 29,2 prosent av markedet.
Kombineres hybridene med diesel- og bensinbiler, utgjรธr biltypene 84,3 prosent av hele bilmarkedet i Europa, mens elbilene tar 12,5 prosent. Resten er hydrogen- og gassbiler.
LES OGSร : Volvo slipper 2030-takene pรฅ ยซelbiler eller ingentingยป
Det viser splitter nye tall fra den europeiske bilprodusentforeningen, Acea. Dette er imidlertid ikke fordi det totale bilsalget er imponerende. Faktisk รธkte den bare med 4,3 prosent over hele Europa i lรธpet av juni mรฅned.
Dermed er det generelle bildet i Europa noe annerledes enn i Danmark. Generelt sett er billige Dacia Sandero ogsรฅ Danmarks mest populรฆre bil. I hvert fall nรฅr det gjelder salgstall. Les mer om det her.
Pรฅ hjemmebane har 45 prosent av salget de fรธrste seks mรฅnedene av 2024 gรฅtt til den rene elbilen. Mens det ikke er registrert en eneste hydrogenbil. Dette mรฅ ses i sammenheng med at de siste hydrogenstasjonene i Danmark stengte i fjor.
Flere bilmerker nekter imidlertid รฅ avskrive hydrogen som energikilde i personbiler. Det samme gjelder i motorsykkelverdenen. Kawasaki er sรฅ langt fremme med utviklingen at japanerne tror de kan masseprodusere den hydrogenbrennende motorsykkelen tidlig pรฅ 2030-tallet. Les mer om det her .