12. februar, 2025

Nye tall: Hvorfor elbiler trenger veihjelp oftere

Nye tall fra SOS International viser at elbiler trenger veihjelp oftere enn både bensin- og dieselbiler. Det er flere forklaringer på dette.

Elbiler trenger oftere tauing enn både diesel- og bensinbiler, viser statistikk fra SOS International.

Dette skyldes ikke bare årsakene som man umiddelbart vil assosiere elbilen og dens problemer med. Når en bil går i stykker, er det alltid en uventet situasjon.

For elbiler kan det være vanskeligere. Og mange av problemene kan ikke sjåføren løse selv.

Det kan være alt fra å sette i gang bilen til tekniske forhold som gjør at den ikke kan flyttes når batteriet er tomt. Det opplyser Kristin Charlieson, spesialist i SOS International AB.

– Den nye teknologien har skapt et kunnskapshull, flere og flere ringer om enklere problemer som man ofte kan fikse selv om man har en tradisjonell bensin- eller dieselbil. Det er ikke mange som ringer om å starte eller gå tom for drivstoff hvis du er i nærheten av en bensinstasjon.

Flate dekk og batteriproblemer er typiske årsaker til behovet for tauing. Elbiler er generelt tyngre, noe som gir mer og raskere slitasje på dekkene.

Det er imidlertid vanskelig å si nøyaktig hvor stor forskjellen er, da sjåfører som kjører bensin- og dieselbiler ofte skifter dekk selv når de får flatt dekk.

Når det gjelder batterier, er forskjellen mer betydelig. En bensinbil kan vanligvis kjøre videre hvis den har litt bensin i seg.

Men en elbil med flatt høyspentbatteri er umiddelbart vanskeligere å flytte. Kristin Charlieson forklarer:

– Kan du fylle drivstoff selv, trenger du ikke ringe til tauing, men du kan ikke engang flytte en elbil som har tomt høyspentbatteri selv.

Ifølge SOS Internationals tall utgjør elbiler cirka 12 prosent av alle assistansekrevende tilfeller, selv om de kun utgjør cirka 8 prosent av alle registrerte biler i Sverige, der tallene kommer fra.

Etter hvert som flere elbiler kommer ut på veiene, er det viktig at sjåførene setter seg inn i hvordan bilene deres fungerer og hvordan de kan unngå problemer.

SOS International har også noen råd til bilturen:

  • Planlegg ruten din: Det kan være mye trafikk ved ladestasjonene i ferien. Sørg for å lade i god tid.
  • Vær obs på kulden: Lave temperaturer kan gjøre at du ikke kan kjøre like langt. Varmeapparatet bruker også mye strøm.
  • Kjør økonomisk: Kjører du saktere, kan du kjøre lenger. Undersøk hvordan kaldt vær påvirker bilmodellen din.
  • Hold batteriet i gang: Hvis bilen står lenge parkert, bør du ta en tur på minst 30 minutter for å unngå at 12-voltsbatteriet lades ut.
  • Ta med nødutstyr: Varme klær, mat og drikke er viktig dersom du strander.

SOS International opplever flere utrykninger etter dårlig vær. Selv etter at det dårlige været har stoppet opp, kan det fortsatt være glatte veier.

Latest

Don't miss

5,5 millioner elbiler vil få revolusjonerende bremser

Sjåførene er allerede kjent med rattavlastningen i moderne biler....

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...